Futam
f1hirek.hu 2010.08.29. 21:16
Ahogyan arra számítani lehetett, az idei év 13. futamán az időjárás játszotta a főszerepet Spa-Francorchamps-ban. A többször eleredő esőben futott Belga Nagydíjat végül Lewis Hamilton nyerte, Mark Webber és Robert Kubica előtt. A világbajnoki címért küzdők közül Jenson Button, Sebastian Vettel és Fernando Alonso is pont nélkül zárt, míg a jubileumi 300. futamát teljesítő Rubens Barrichello már a 2. körben kiesett.
A futam érdekessége, hogy a nagy történelmi múltra visszatekintő Belga Nagydíjon mindössze két korábbi győztes, a hatszoros első Michael Schumacher és a 2008-as nyertes, Felipe Massa indult. A stewardok munkáját az 1986-os futamgyőztes Nigel Mansell segíti, aki a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal közösen bejelentette, hogy a La Source kanyart követő bukóteret büntetlenül nem használhatják a kigyorsításhoz a pilóták, mint ahogy azt tavaly tette Kimi Räikkönen, aminek köszönhetően végül megnyerte a futamot.
Már a nagydíjat megelőző szabadedzéseken és a meglehetősen kaotikusra sikeredett kvalifikációs tréningen látszott, hogy a verseny menetére döntő hatással lesz az időjárás alakulása. Az időjósok egyértelműen esős futamot vártak, ráadásul az utolsó körökre a felhőszakadást sem zárták ki. Ennek megfelelően az F1-es csapatok abroncsszállítója, a Bridgestone - akárcsak az istállók és a versenyzők - amiatt aggódott, vajon elég lesz-e a Spa-Francorchamps-ban a teljes hétvégére engedélyezett hét esős gumiszett - három extrém esős és négy átmeneti - a futam végéig, vagy a többség az edzéseken már használt abroncsokat is kénytelen lesz bevetni a verseny leintéséhez közeledve.
A 44 körös spa-francorchamps-i futam kezdetekor a levegő hőmérséklete 16 Celsius-fokos volt, míg a pálya aszfaltján 20 Celsius-fokot mértek. Noha a verseny előtt közvetlenül még azt jósolták, hogy a startot követően legfeljebb harminc perc múlva érkezik meg az eső, mire az autók felsorakoztak a rajthoz már csepegni kezdett az eső. Ezzel együtt slick gumikon rajtoltak el a pilóták. A piros lámpák kialvása után a pole pozícióból induló Mark Webber beragadt és a 6. helyig esett vissza. Ugyanakkor Hamilton, Kubica és Button kiválóan indult, akárcsak a hatszoros belga győztes, Michael Schumacher. Az első körben szakadni kezdett az eső, így a pilóták azonnal vissza is vettek a sebességből. Amikor megérkeztek az utolsó sikánhoz, többen képtelenek voltak bevenni az utolsó előtti kanyart. A nagy tülekedésben a jubileumi 300. versenyét futó, Rubens Barrichello jött ki a legrosszabbul, hisz előbb belehajtott Fernando Alonso Ferrarijába, majd kénytelen volt feladni a futamot.
Alonsónak emiatt a bokszba kellett hajtania, miközben a rengeteg törmelék miatt a safety car a pályára hajtott. A spanyol, akinek autójára feltették az intermediate gumikat, visszaesett a mezőny végére, ám mivel nem sokkal később az eső elállt, újra kénytelen volt visszatérnie szerelőihez, hogy visszatetesse a slickeket a Ferrarira. A biztonsági autó távozása után a mezőny eleje beállt - Hamilton, Button, Vettel, Kubica, Webber, Massa, Sutil, Hülkenberg, Liuzzi, Rosberg sorrendben -, viszont a mezőny végéről induló Vitalij Petrov és Michael Schumacher egymást üldözve keresztülvágott a teljes mezőnyön, és a 11. körben már mindketten pontszerző helyen száguldottak, miután mindketten leelőzték Rosberget, Liuzzi pedig szervizelni ment.
Hamilton fokozatosan kezdett ellépni a mezőnytől, és a 15. körben már 8,6 másodperccel vezetett csapattársa, Button előtt. A világbajnoki címvédőt ugyanakkor Vettel, Kubica és Webber hármasa egyfolytában szorongatta, miközben Alonso minden mindegy alapon folytatta a száguldozást és a 16. körre már a 13. helyen haladt. A Hamiltont üldözők közül Vettelnél szakadt el a cérna, és miközben a 16. körben megpróbálta a buszmegálló előtt megelőzni Buttont, megcsúszott és telibe trafálta a vétlen mclarenest. Button kiesett, míg Vettel egy első szárny cserével és egy bokszutca-áthajtásos büntetéssel megúszta az esetet. Amíg a versenybírák meghozták döntésüket addig Schumacher a 6., Alonso pedig a 9. helyig jött fel.
Az élmezőnyből Adrian Sutil kezdte meg a kerékcserék sorát a 22. körben, akit Mark Webber, Robert Kubica és Felipe Massa követett. Az élen állóLewis Hamilton a szervizelés után simán visszatért az első helyre. A pontszerző helyért hajtó Sebastian Vettel a 26. körben megint nem bírt magával, ezúttal Liuzzival akadt össze, és kettejük csatájából a fiatal német bal hátsó defekttel került ki. A Red Bull versenyzője egy rövid bokszlátogatást követően csak a 20. helyről, körhátrányban kezdhette meg a felzárkózást.
A 34. körben újra eleredt az eső és az első négy pilóta kivételével - Hamilton, Kubica, Webber és Massa - mindenki kiment köztes esőgumiért, míg Vettel és Glock az extrém abronccsal folytatta a versenyt. Hamiltonék egy körrel később jöttek ki, és a bokszban Webber megelőzte a megcsúszó Kubicát. Az egyre jobban szakadó esőben egyre nagyobb lett a káosz a pályán, a mezőny egy része ki is ment csapatához extrém esőgumikért, Alonso azonban maradt a köztes abroncson és döntése nagy hibának bizonyult, mert a 38. körben megpördült, öszetörte autójának elejét és a verseny feladására kényszerült. A pályán maradt Ferrari miatt ismét bejött a biztonsági autó.
Az újraindítást követően, amelyre 4 körrel a vége előtt került sor, Hamilton megtartotta vezető helyét, míg az extrém esős abroncsokra váltók egyre több előzést mutattak be. Közülük Nico Rosberg azonnal megelőzte Kobajasi Kamuit, majd csapattársát, Schumachert is és feljött a 6. helyre. A középmezőnyben eközben De la Rosa hibázott, és csúszott ki a kavicságyba, ám folytatni tudta a nagydíját, ám mire visszatalált a pályára, már Jaime Alguersuari és Liuzzi is elment mellette.
Az utolsó körben már nem változott a sorrend, így életében először Lewis Hamilton nyerte meg a Belga Nagydíjat, maga mögé utasítva Mark Webbert és Robert Kubicát, akik a 2., illetve a 3. pozícióban haladták át a célvonalon. Felipe Massa behozta a Ferrarit a 4. helyre, míg Adrian Sutil az 5. lett a Force Indiával, megelőzve a jól hajrázó mercedeses Nico Rosberget. A mezőny végéről rajtolók közül Michael Schumacher a 7. helyig tudptt felkapaszkodni, míg Kobajasi Kamui a 8., míg Vitalij Petrov pedig a 9. pozícióban végzett. Az utolsó pontszerző helyen a Toro Rosso spanyolja, Jaime Alguersuari ért célba.
A világbajnoki pontverseny szempontjából akár sorsdöntőnek is nevezhető a Belga Nagydíj, ugyanis most két részre szakadt az összetett pontverseny mezőnye. Lewis Hamilton és Mark Webber lélegzetvételnyi előnyhöz jutott a Spá-ban nullázó Sebastian Vettellel, Jenson Buttonnal és Fernando Alonsóval szemben - Hamilton 31, míg Webber 28 ponttal vezet a harmadik Vettel előtt -, így ha az élen álló két versenyző nem hibázik Monzában, akkor páros csatává válhat a világbajnoki küzdelem. Ugyanakkor a konstruktőri címért küzdő Red Bull és McLaren között immár csak egy pont a különbség, méghozzá az előző gárda javára.
A következő futamra, az Olasz Nagydíjra két hét múlva, szeptember 12-én kerül sor Monzában.
A leintést követően a versenyfelügyelők megbüntették Jaime Alguersuarit sikán átvágás miatt, aki a 10. helyről a 13. pozícióig csúszott vissza.
Belga Nagydíj
2010. augusztus 29. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1ó29p04.268s |
25.0 pont |
2. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 1.571 |
18.0 pont |
3. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 3.493 |
15.0 pont |
4. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 8.264 |
12.0 pont |
5. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 9.094 |
10.0 pont |
6. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 12.359 |
8.0 pont |
7. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 15.548 |
6.0 pont |
8. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 16.678 |
4.0 pont |
9. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 23.851 |
2.0 pont |
10. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 34.831 |
1.0 pont |
11. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
+ 36.019 |
|
12. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 39.895 |
|
13. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 49.457 (büntetés) |
|
14. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
17. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 1 kör |
|
19. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
20. |
|
Jamamoto Szakon
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:49.069 (32. kör) |
|
Kiesők |
21. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
37. kör |
|
22. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
15. kör |
|
23. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
5. kör |
|
24. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
1. kör |
|
|