Futam
f1hirek.hu 2010.10.25. 20:41
Igazán emlékezetesre - és főleg hosszúra - sikeredett az első Forma-1-es Koreai Nagydíj, amelynek igazi rajtja az eső miatt bő egy órával eltolódott. A végig vizes aszfalton zajló versenyen az eddigi vb-éllovas Mark Webber a második helyről csúszott ki, csapattársa, Sebastian Vettel pedig motorhiba miatt esett ki az élről. Így a ferraris Fernando Alonso nyert, és átvette a vezetést összetettben, míg Lewis Hamilton második helyével visszahozta bajnoki reményeit. Felipe Massa futott be harmadikként.
A meteorológusok előrejelzéseinek megfelelően a futam rajtja előtt órákon át eset az eső, sőt, még start előtti pillanatokban is szemerkélt. A levegő és az aszfalt hőmérséklete egy-két fokkal 20 fok alatt volt a start előtt
A pilóták a rajtrácsra vezető körükön kipróbálták az intermediate (köztes esőgumi) és az esőgumit is, hogy el tudják dönteni, melyik a hasznosabb az adott körülmények közt. Néhányan meg is pördültek, ami nem meglepő, hiszen várható volt, hogy a vadonatúj aszfalt a szokásosnál is jobban fog csúszni esőben.
A rajtot a versenyirányítás 10 perccel későbbre tolta, majd bejelentették, a mezőny a biztonsági autó mögül fog elrajtolni. Egy ilyen start sokkal biztonságosabb, nyilvánvalóan ezért döntöttek emellett.
A csapatok még a rajt előtt tájékoztatták pilótáikat arról, hogy várhatóan rövid időn belül eláll majd az eső, így még ekkor sem volt egyértelmű, hogy melyik gumikeverék a legalkalmasabb a vizes aszfaltra. Végül a teljes mezőny az esőgumikat választotta.
A Forma-1 történetének első dél-koreai futama tehát a biztonsági autó mögött kezdődött meg. A versenyirányítás döntése jónak bizonyult, ugyanis a pálya nagyon vizes volt, a rajt biztosan nagy csetepatét eredményezett volna. Felipe Massával közölte a csapat rádión, hogy az eső várhatóan a vártnál is tovább fog esni, és az sem kizárt, hogy a safety car mögött 5-10 kört is megtesznek. Erre végül nem került sor, mert piros zászlóval a harmadik kör végén leintették a körözést.
A pilóták többsége ki is szálltak autójából és a bokszban várta a fejleményeket. A helyzet egyébként meglehetősen érdekes volt, hiszen a mostanihoz hasonló szemerkélő eső miatt nem szokták félbeszakítani a futamokat a Forma-1-ben. Nyilvánvalóan az új ring valami oknál fogva nem teljesen alkalmas arra, hogy esőben körözzön rajta a mezőny. Persze azonnal felmerül a kérdés, hogy akkor a pálya hogyan kaphatta meg a versenyengedélyt a Nemzetközi Automobil-szövetségtől (FIA)?
A mezőny a biztonsági autó mögött az eredeti rajthoz képest 1 óra 5 perces csúszással ismét nekilódult (közel háromnegyed órát álltak a rajtrácson). A látási viszonyok biztosan nagyon rosszak lehettek, mivel óriási vízfüggönyt húztak maguk mögött az autók. Az eső egyébként mintha alábbhagyott volna, de teljesen nem állt el, és az aszfalton továbbra is állt a víz.
A mezőny körözése nyomán viszont az ideális ív egyre jobb állapotba került, még úgy is, hogy az eső teljesen továbbra sem állt el. A pilóták nagyjából egy perccel lassabb köridőket futottak ekkor a safety car mögött, mint amire száraz pályán egyébként képesek lennének.
A 17. kör végén a biztonsági autó kiállt a mezőny éléről, így a pilóták egy és háromnegyed óra elteltével önállóan is megtehették az első kört a koreai pályán. A safety car mögül simán elrajtolt a mezőny, és Nico Rosberg Lewis Hamilton megelőzésével azonnal jelezte, a pálya alkalmas a versenyzésre.
A 20. körben Mark Webber példája azonban arra engedett következtetni, hogy eszeveszett tempóban mégsem érdemes közlekedni: a bajnoki pontverseny éllovasa megcsúszott az egyik rázókövön és a falnak koccant. Szerencsétlenségére a tehetetlen Rosberg eltalálta a pályán keresztbecsúszó Red Bullt, és mindketten kiestek. Szerencsére azonban egyikük sem sérült meg.
A biztonsági autó tehát ismét visszaállt a mezőny élére, a 24. kört viszont ismét önállóan kezdte a mezőny. Kis híján ismét szükség volt az SC táblákra, mert Jarno Trulli és Bruno Senna összekoccant a mezőny végén, és a Lotus első szárnyának darabjai ottmaradtak a 6-os kanyarban. Az esetet a versenyfelügyelők is kivizsgálták, de senkit nem büntettek meg.
Az esőben Michael Schumacher elemében volt, előbb Robert Kubicát, majd a bajnoki címért még versenyben lévő Jenson Buttont is megelőzte. Az intermediate gumikkal próbálkozó Lucas di Grassi versenye azonban idő előtt véget ért, a Virgin brazilja a gumifalnak csapódott, de emiatt nem küldték be a biztonsági autót.
A 30 kör környékén egyre többen vállalták be az intermediate gumikat, a pálya állapota ugyanis javult már annyit, hogy ki lehessen próbálni ezeket. Jenson Button a hatodik helyről állt ki köztes gumikért, de alaposan visszaesett.
A 31. körben Sébastien Buemi Timo Glockot próbálta megelőzni, azonban nem tudott elfordulni mellette, összeütköztek és mindketten kiestek. A biztonsági autó ismét behajtott a pályára, és ez remek alkalom volt arra, hogy azok is intermediate gumikra váltsanak, akik még esőgumin köröztek. Az élen haladó Sebastian Vettel és az őt követő Fernando Alonso már későn kapta meg a biztonsági autós jelzést, így ők csak egy körrel később hajthattak a bokszba. A Ferrari szerelőinek problémái voltak a jobb első kerék feltételével, ugyanis elgurult a kerékcsavar, ez pedig azt eredményezte, hogy Alonso csak Hamilton mögé, a harmadik helyre tudott visszaállni.
A 34. körben újra nekilódult a mezőny, Vettel ezúttal is megtartotta első helyét. Hamilton viszont rontott a célegyenes végén, így Alonso visszaelőzhette.
A kiesők tábora a 41. körben tovább bővült: Vitalij Petrov csúnyán összetörte Renault-ját, de a biztonsági autó ezúttal sem hajtott be a pályára.
Úgy tűnt, hogy az élen Vettel, Alonso, Hamilton és Massa közt már nem változik a sorrend, de az élet átírta a forgatókönyvet. Az éllovas Sebastian Vettel motorja a 47. kör legelején ugyanis elfüstölt, így a másik Red Bull Racing is kiesett, a csapat idén először fejezett be versenyt pont nélkül.
Az első helyet Vettel pechje után Alonso örökölte, akire Hamilton tapadt. Mindeközben Jeonnamban már elkezdett alkonyodni, a látási viszonyok tovább romlottak, de a hátralévő néhány kört már teljesíteni tudta a mezőny, vagyis az első Koreai Nagydíj mind az 55 körét letudták a pilóták - néhány órával korábban erre nem sok esély mutatkozott.
Három órával a tervezett rajt után tehát Alonsót intették le elsőként, aki a Red Bull-pilóták nullázásából hasznot húzva idén ötödször nyert, és összetettben 11 pontos előnyre tett szert Webberrel szemben. Lewis Hamilton is maximálisan elégedett lehet, hiszen a vb-pontversenyben felkapaszkodott a 3. helyre, és 21 pontra faragta hátrányát az éllovassal szemben. Felipe Massa a harmadik helynek örülhetett, ami a legutóbbi két balszerencsés futama után számára és csapatának, a Ferrarinak is remek eredménynek számít.
Két futammal a szezon vége előtt a bajnoki címre pályázók közt tehát az állás a következő: 1. Alonso (231 pont), 2. Webber (220), 3. Hamilton (210), 4. Vettel (206), 5. Button (189). A tabellák részletes állásának megtekintéséért kattintson ide.
Michael Schumacher idei legjobb eredményét beállítva negyedik lett, köszönhetően az előle kiesők népes táborának. Robert Kubica ötödik lett a Renault-val, Vitantonio Liuzzi pedig nyolc pontot szállított a Force Indiának - idén még az olasz sem végzett ennyire előkelő pozícióban. A maradék négy pontszerző helyen a két Williams és a köztük befutó két BMW Sauber osztozott.
Rajtuk kívül öten értek még célba, összesen kilencen estek ki. A bajnoki címért matematikailag továbbra is versenyben van Jenson Button, de esélyei nem túl jók, hiszen Dél-Koreában tizenkettedikként célba érve nem szerezett pontot, és immáron 42 pont Alonsóval szemben.
A 2010-es Forma-1-es világbajnoki szezonból még két futam van hátra, a pontvadászat két hét múlva a Brazil Nagydíjon folytatódik, majd egy hétre rá Abu-Dzabiban rendezik az idényzáró futamot.
Koreai Nagydíj
2010. október 24. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
2ó48:20.810 |
25.0 pont |
2. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 14.999 |
18.0 pont |
3. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 30.868 |
15.0 pont |
4. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 39.688 |
12.0 pont |
5. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 47.734 |
10.0 pont |
6. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 53.571 |
8.0 pont |
7. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1:09.257 |
6.0 pont |
8. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1:17.889 |
4.0 pont |
9. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1:20.107 |
2.0 pont |
10. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1:20.851 |
1.0 pont |
11. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1:24.146 |
|
12. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 1:29.939 |
|
13. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
15. |
|
Jamamoto Szakon
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
1:50.257 (42. kör) |
|
Kiesők |
16. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
47. kör |
|
17. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
46. kör |
|
18. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
41. kör |
|
19. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
31. kör |
|
20. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
31. kör |
|
21. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
27. kör |
|
22. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
27. kör |
|
23. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
20. kör |
|
24. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
20. kör |
|
|