Futam
f1hirek.hu 2010.11.07. 19:57
A Red Bull Racing kettősgyőzelmet aratott a Forma-1-es Brazil Nagydíjon, Sebastian Vettelt Mark Webber kísérte be a célba. A harmadik helyen Fernando Alonsót intették le, aki továbbra is vezet összetettben. A jövő hétvégi szezonzárón még Lewis Hamilton is bajnok lehet, Jenson Button viszont mai ötödik helyével elvesztette az esélyt bajnoki címének megvédésre. A Red Bull ezzel a győzelemmel megszerezte a konstruktőri vb-címet.
Az időjárás ismét gyökeresen megváltozott az előző napihoz képest Brazíliában: a vasárnapi futamon már nyoma sem volt az esőnek, verőfényes napsütésben sorakozott fel a mezőny a rajtrácsra. A levegő hőmérséklete 24 Celsius-fok volt, az aszfalt pedig 50 fok fölé melegedett.
A szezon utolsó előtti versenyének rajtfelállása furcsán nézett ki a korábbi futamokon megszokotthoz képest, ugyanis Nico Hülkenberg óriási meglepetésre megszerezte a pole pozíciót szombaton. A Williams német versenyzője életében először kezdhetett Forma-1-es versenyt az élről (idén debütált a sorozatban), és előre borítékolható volt, hogy nem lesz sétagalopp számára az első néhány kör, mögötte ugyanis sokkal gyorsabb autók sorakoztak, ráadásul a vb-favoritokkal a volánnál.
A rajtot ugyan Hülkenberg is jól kapta el, de a célegyenes végi balos kanyarban a mellőle rajtoló Sebastian Vettel (Red Bull Racing) el tudott menni mellette belső íven. A második helyet sem sokáig őrizhette a német, a másik Red Bullt vezető Mark Webber a 4-es kanyarban kihasználva apró rontását megelőzte.
Mindeközben Fernando Alonso az előtte a negyedik helyen autózó Lewis Hamiltont gyötörte, és a második körben meg is előzte a 4-es kanyarban Hülkenberghez hasonlóan az ideális ívről lecsúszó mclarenest. Az első körök izgalmasan alakultak, Michael Schumacher is bemutatott egy előzést Jenson Buttonnal szemben, így a Mercedes GP versenyzője autózhatott a 9. pozícióban.
Innentől kezdve Hülkenberg percei következtek, a fiatal német hősiesen védekezett az őt üldözőkkel szemben. A célegyenes végén mindig belső íven fordult el, így Alonso kívülről nem tudta megelőzni, jobb előzési pont pedig nincs a pályán. A védekezés miatt természetesen Hülkenberg jóval lassabb volt, mint a két Red Bull, Vettelék könnyedén elléptek tőlük, az 5. kör végén Hülkenberg hátránya már 8 másodperc volt.
Alonso erőfeszítései a hetedik körben értek be, ekkor tudott elmenni Hülkenberg mellett, és rögtön le is szakította magáról az üldözőbolyt. Innentől kezdve Hamilton támadta a hétvége emberét, de a brit nem bírt a Williamsszel, Hülkenberg sportszerű, de kemény manőverekkel tartotta pozícióját. Hamilton közben arra panaszkodott, hogy nincs tapadása, csapata viszont arra ösztökélte, hogy mihamarabb előzze meg a Williamset. Nem véletlenül sürgették a bokszból, hiszen ekkor már közel 20 másodpercre le volt maradva Vettel mögött. A párharcnak a 14. kör végén lett vége, amikor a fiatal német a bokszba hajtott kerékcserére.
A kerékcserék egyébként meglepően korán elkezdődtek, elsősorban a mezőny második felében versenyző pilóták álltak ki eleinte. Felipe Massa kétszer is behajtott szerelőihez gyors egymásutánjában, valami probléma volt a Ferrari hátsó légterelőjével.
Webber végig 2-2,5 másodpercre követte Vettelt. A 25. kör végén Vettel, majd egy körrel később Webber is keményebb gumikra váltott, mindkettejük kerékcseréje zökkenőmentes volt, így nem változott köztük a sorrend. Alonso a Red Bullokat megelőzve már a 24. kör végén letudta a kerékcserét, harmadik helyét senki sem veszélyeztette.
A kerékcseréjét meglehetősen koránra időzítő Jenson Button több pozíciót is nyert, és csapattársa, Hamilton mögött az ötödik helyen folytatta a versenyt, vagyis az öt bajnoki esélyes állt az első öt helyen. Buttonnak ez azonban kevés, így semmi esélye nem maradt a címvédésre.
A békés, és az élmezőnyt tekintve eseménytelen körözgetésből egy baleset zökkentette ki a mezőnyt az 51. körben: Vitantonio Liuzzi a célegyenes végi kanyarban a gumifalnak ütközött a Force Indiával. A pálya mellett parkoló roncs miatt a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót, ami négy körön keresztül a mezőny élén haladt.
Az új rajt után teljesen összekeveredett a mezőny, a versenyben vezető pilóták közé már lekörözöttek vegyültek, ami azt jelentette, hogy Alonso nem tudta kihasználni a biztonsági autós fázis adta lehetőségeket és nem tudott közelebb kerülni a Red Bullokhoz.
Webber ránézésre már lemondott az első hely megszerzéséről, egyre jobban elengedte Vettelt, aki idei negyedik győzelme felé száguldott. Alonso viszont fokozta a tempót kapcsolt és üldözőbe vette Webbert. Az utolsó körök tehát még izgalmasnak ígérkeztek.
A középmezőnyben a biztonsági autós fázis alatt összerázódó pilóták is püfölték egymást rendesen, gyakori volt a kerék a kerék elleni csata, néhány apróbb koccanást leszámítva azonban baleset szerencsére nem történt.
A leintésig már nem változott a sorrend, Vettel Webber előtt futott át a célvonalon és megszerezte idei negyedik futamgyőzelmét, aminek köszönhetően összetettben a harmadik helyre kapaszkodott fel, és hátránya a szezon utolsó futama előtt 15 pontra csökkent Fernando Alonsóval szemben, aki továbbra is vezet. A futamon és a tabellán is kettejük közt lévő Webber három pontot faragva 8 pontos hátránnyal utazik Abu-Dzabiba.
A Red Bull Racing idei negyedik kettősgyőzelmének köszönhetően már a szezonzáró futam eredményétől függetlenül bebiztosította a csapatbajnoki címet.
A McLaren-Mercedes nem zárt túl jó futamot, hiszen bár Hamilton és Button az előkelő 4. és 5. helyen ért célba Interlagosban, ezzel lényegében minden esélyük elszállt a bajnoki címre. Buttonnak már matematikai esélye sem maradt, Hamiltonnak pedig 24 pontos hátrányt kellene ledolgoznia jövő hétvégén. Ez persze nem lehetetlen, de igencsak nehéz feladat.
A bajnoki címért versengő pilóták tehát így követik egymást a 18. forduló után: 1. Alonso 246 pont, 2. Webber 238, 3. Vettel 231, 4. Hamilton 222.
A Mercedes GP ismét jó eredménnyel zárt, Nico Rosberg Schumacher előtt lett hatodik. A pole pozícióból induló Hülkenberg végül a nyolcadik helyen ért célba, csapata, a Williams az így szerzett négy ponttal megelőzte a konstruktőrök közt a Force Indiát.
Robert Kubica Brazíliában két ponttal lett gazdagabb, az utolsó pontot pedig a BMW Sauberpilótája, Kobajasi Kamui kapta.
A hazai közönsége előtt szereplő Felipe Massa csak 15. lett a Ferrarival. Az újoncok közül a Lotus szerepelt a legjobban, Heikki Kovalainen 18., Jarno Trulli 19. lett. A 71 körös futamot Liuzzi és Lucas di Grassi (Virgin) kivételével mindenki befejezte, igaz, Christian Klien az utolsó köröket már tesztelésre használta és végül hat kört kapott Vetteltől.
A 2010-es Forma-1-es világbajnokság egy hét múlva Abu-Dzabiban ér véget.
Brazil Nagydíj
2010. november 7. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
1ó33:11.803 |
25.0 pont |
2. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 4.243 |
18.0 pont |
3. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 6.807 |
15.0 pont |
4. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 14.634 |
12.0 pont |
5. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 15.593 |
10.0 pont |
6. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 35.300 |
8.0 pont |
7. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 43.400 |
6.0 pont |
8. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
4.0 pont |
9. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 1 kör |
2.0 pont |
10. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1 kör |
1.0 pont |
11. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 1 kör |
|
17. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 2 kör |
|
19. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 2 kör |
|
20. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 2 kör |
|
21. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
22. |
|
Christian Klien
[Hispania Racing] |
+ 6 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:13.851 (66. kör) |
|
Kiesők |
23. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
62. kör |
|
24. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
51. kör |
|
|