Futam
f1hirek.hu 2010.11.14. 17:45
Sebastian Vettel minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka lett, miután megnyerte a 2010-es szezon utolsó futamát, az Abu-dzabi Nagydíj. A Red Bull Racing német pilótájának sikeréhez az is kellett, hogy legfőbb riválisai, Fernando Alonso és Mark Webber beleszürküljenek a középmezőnybe. A dobogón a két McLaren-pilóta ünnepelhetett Vettellel.
Minden idők egyik legizgalmasabb szezonzáró futamaként emlegették már a rajt előtt is a 2010-es idény utolsó versenyét, az Abu-dzabi Nagydíjat. Mindez nem véletlen, hiszen négy pilótának is esélye volt még a bajnoki címre, ráadásul mind a négyen az első ötbe kvalifikálták magukat.
A verseny ottani idő szerint 17 órakor, bő fél órával a naplemente előtt rajtolt el, száraz, meleg időben. A levegő hőmérséklete valamivel 30 fok alatt volt, míg az aszfalt a napfény hiányában fokozatosan lehűlt, hőmérséklete 30 fok környékére csökkent.
Az idény utolsó rajtja nem volt zökkenőmentes, mert bár az élmezőnyben mind a négy bajnokesélyes épségben elrajtolt, a mezőny közepén történt egy rémisztő baleset. Michael Schumacher a hatos kanyarban összekoccant csapattársával, Nico Rosberggel, megpördült, és Mercedese a pályán a menetiránnyal szemben állt meg. Néhányan ki tudták kerülni, de Vitantonio Liuzzi szemből eltalálta, és felmászott kollégája autójának oldalszekrényére. A baleset ijesztő volt, hiszen Schumacher fejét nem sokkal kerülte el a Force India bal első kereke.
A biztonsági autó természetesen azonnal a pályára hajtott, és négy körön keresztül lassította a mezőnyt, melynek élén a pole pozícióból induló Sebastian Vettel állt a Red Bull Racinggel. Lewis Hamilton is megtartott második helyét, Fernando Alonso azonban elbukta a harmadik pozíciót, Jenson Button lerajtolta a ferrarist. Mark Webber maradt az ötödik.
A 11. kör végén, meglepően korán Webber kiállt kereket cserélni, és a 16. helyre állt vissza,Jaime Alguersuari mögé, aki nem volt éppen előzékeny. A Red Bull testvércsapatának, a Toro Rossónak a pilótája némileg feltartotta Webbert, aki így értékes tizedmásodperceket vesztett. Miután Webber meg tudta előzni a fiatal spanyolt, rögtön a mezőny leggyorsabb tagja lett, éppen emiatt a Ferrari a 15. kör végén kerékcserére hívta Fernando Alonsót, nehogy az ausztrál megelőzhesse. A pontverseny éllovasa közvetlenül Webber elé állt vissza, mérnökei közölték is vele rádión, hogy a leintés után majd lepacsizhat Alguersuarival.
Az élen Vettel továbbra is csak 1-2 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Button már kicsit jobban lemaradt mögöttük. A negyedik helyet Kobajasi Kamui birtokolta ekkor, ő már 20 másodpercre lemaradt az éllovasok mögött.
A biztonsági autós fázis alatt Nico Rosberg és Vitalij Petrov is kereket cserélt, tehát nekik már nem kellett kiállniuk a bokszba a leintésig, ráadásul ők ketten Alonso és Webber elé kerültek, ami teljesen váratlan helyzetet teremtett. Alonso utolérte Petrovot, de egyszerűen nem tudott mit kezdeni a Renault újoncával (a francia márka versenyautója az egyenesekben a leggyorsabbak közé tartozik ezen a hétvégén), őket Webber tisztes távolságból követte. A 23. körben Alonso megpróbálkozott Petrov előzésével, de kis híján összecsúsztak, a spanyol az aszfaltozott bukótérben szedte össze a Ferrariját.
A 23. kör végén Hamilton is kereket cserélt, míg Vettel csak egy körrel később állt ki szerelőihez. A két rivális közt nem változott a sorrend, viszont közéjük beékelődött Robert Kubica (Renault) és Kobajasi Kamui (BMW Sauber), akik még nem voltak kint kerékcserén. Mindez Vettel malmára hajtotta a vizet, ugyanis leszakíthatta magáról Hamiltont. A versenyt mindeközben Button vezette, de még ő sem volt kerékcserén.
Az élmezőny a verseny feléhez közeledve meglehetősen összekuszálódott, ugyanis több olyan pilóta autózott a bajnokesélyesek közt, akik még nem voltak kerékcserén, így viszont akarva-akaratlanul is beleszóltak a vb-cím alakulásába.
Hamilton ugyanúgy vergődött Kubica mögött, mint ahogyan Alonso Petrov mögött, a két Renault tehát remekül tartotta magát. Kubica ugyan még mindig nem volt kerékcserén 40 kör elteltével sem (a keményebb gumikon rajtolt a 11. helyről), de Hamiltonnak Vettel elől el kellett volna halásznia a győzelmet ahhoz, hogy legyen esélye a bajnoki címre. Márpedig Vettel senkitől sem zavartatva száguldott a futamgyőzelem felé.
Ez az esetleges siker 10 körrel a leintés előtt vb-címet is ért a Red Bull német versenyzőjének, mivel a rá igazán veszélyes Alonso még mindig Petrov mögött őrlődött a nyolcadik helyen. A második helyre hajtó Hamilton ekkor ugyanúgy kihúzhattuk a bajnoki esélyesek listájáról, mint a kilencedik pozícióban ténfergő Webbert (Alonso és Webber egy-egy helyet még előreléphetett ugyan, hiszen Adrian Sutil is úgy volt előttük, hogy még nem volt kerékcserén, de rajtuk már ez sem segített).
A 46. kör végén Kubica kiállt kerékcserére. Két körrel később Sutil is ugyanígy tett, így ekkor látszott először a valós sorrend, amely tehát hét körrel a leintés előtt így nézett ki: 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Button, 4. Rosberg, 5. Kubica, 6. Petrov, 7. Alonso, 8. Webber. Mindez továbbra is Vettelnek ért bajnoki címet.
A leintésig már nem változott a sorrend, így Vettel a futamot és a bajnokságot is megnyerte. A 23 éves 134 napos német - minden idők legfiatalabb bajnoka lett - levezető körén már sírva fogadta a rádión érkező gratulációkat.
Vettel a pontversenyben végül négy ponttal előzte meg Alonsót, aki ezúttal csak hetedik lett a versenyben. Az összetett pontverseny harmadik helyén az Alonso mögött célba érő Webber zárt.
A McLaren az utolsó hétvégére magára talált, mindkét versenyzője a dobogón végzett, de a bajnoki címre a futam előtt még esélyes Hamiltonnak ez a mai második hely is kevés volt. A világbajnoki címvédő Jenson Button harmadik helyezéssel zárta első mclarenes évét, összetettben pedig az ötödik helyen végzett márkatársa mögött.
A biztonsági autós fázis alatti kerékcsere révén Rosberg és Petrov is Alonsóék előtt fejezte be a versenyt. Szintén jól taktikázott a keményebb abroncsokon rajtoló Kubica, aki végül csapattársa, Petrov előtt zárt az ötödik helyen.
A maradék pontszerző helyeken Jaime Alguersuari (Toro Rosso) és az egész futamon észrevétlen Felipe Massa osztozott.
A 2010-es szezon véget ért ugyan, de a futam helyszínén a jövő héten négy napon keresztül tesztelnek majd a csapatok: kedden és szerdán a fiatal tehetségek kapnak lehetőséget, pénteken és szombaton pedig a sorozat jövő évi gumiszállító partnerével, a Pirellivel ismerkedik a mezőny. Utóbbi teszten a legtöbb versenyző még vezetni fog, mielőtt megkezdenék a téli pihenőjüket.
A 2011-es idény első versenyét március 13-án rendezik Bahreinben.
Abu-dzabi Nagydíj
2010. november 14. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
1ó39:36.837s |
25.0 pont |
2. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 10.1 |
18.0 pont |
3. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 11.0 |
15.0 pont |
4. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 30.7 |
12.0 pont |
5. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 39.0 |
10.0 pont |
6. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 43.5 |
8.0 pont |
7. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 43.7 |
6.0 pont |
8. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 44.2 |
4.0 pont |
9. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 50.2 |
2.0 pont |
10. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 50.8 |
1.0 pont |
11. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 51.5 |
|
12. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 57.6 |
|
13. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 58.3 |
|
14. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 59.5 |
|
15. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1:03.1 |
|
16. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1:04.7 |
|
17. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 2 kör |
|
19. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
20. |
|
Christian Klien
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
21. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:41.274 (47. kör) |
|
Kiesők |
22. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
44. kör |
|
23. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
1. kör |
|
24. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
1. kör |
|
|