12.02.
f1hirek.hu 2011.02.13. 21:46
Nick Heidfeld szombaton megkapta a bizonyítási lehetőséget a Lotus Renault-tól, és maximális mértékben élt is azzal - a német most először vezette az R31-est, amivel egyből a legjobb időt repesztette a harmadik jerezi tesztnapon, szinte szemernyi kétséget sem hagyva afelől, hogy ő a legmegfelelőbb személy a sérült Robert Kubica pótlására. A 2. helyen a hazai közönségkedvenc Alonso zárt a Ferrarival, míg a pénteki leggyorsabb Schumacher ezúttal 3. lett.
Noha a korai órákban még volt némi ködfolt a jerezi pálya felett, végül gyorsan kitisztult az ég, így a csapatok az előző két naphoz hasonlóan szombaton is száraz, napos időben folytathatták felkészülésüket a 2011-es Forma-1-es világbajnoki szezonra. A pálya hőmérséklete a délutáni napsütésben már a 31 Celsius fokot is meghaladta, vagyis a csapatok egész nap igazán ideális körülmények között dolgozhattak.
A pilóták munkakedvét ezenfelül tovább növelte az a tény is, hogy - elsősorban a hazai kedvenc, a kétszeres világbajnok spanyol Fernando Alonso (Ferrari) tiszteletére - igen szépszámú, az Autosport helyszíni beszámolója szerint több ezres nézősereg gyűlt össze a jerezi pálya lelátóin, amely szinte már-már igazi nagydíjhétvége-hangulatot teremtett a tizenegyfős mezőny számára.
Alonso mindent el is követett annak érdekében, hogy maximálisan kiszolgálja hazai szurkolóit, hiszen az edzés nagy részében az eredménylista élén állt, ráadásul szinte megállás nélkül rótta a kilométereket az andalúziai pályán, és 131 körig meg sem állt, amivel magasan ő lett a nap legszorgalmasabb pilótája.
A spanyol klasszis végül a második helyen zárta a napot, alig több mint egy tizedmásodperccel elmaradva Heidfeld 1:20.361-es győztes idejétől, ami kilenc ezreddel volt lassabb Michael Schumacher pénteki leggyorsabb körétől, vagyis a jerezi teszthét eddigi legjobb időeredményétől.
Heidfeld szombaton szűk másfél órával a tesztnap vége előtt röpítette az élre az aranysárga-fekete Lotus Renault-t, és mivel ezután már senki nem tudta túlszárnyalni pazar köridejét, így első napját az R31-essel rögtön a mezőny élén zárta, és ezzel nagy valószínűséggel elérte, hogy Eric Boullier csapatfőnök őt jelölje ki az elmúlt hétvégén egy raliversenyen megsérült Robert Kubica pótlására.
Vasárnap ugyan a terveknek megfelelően Bruno Senna kap majd bizonyítási lehetőséget a Lotus Renault-ban, ám a fiatal brazilnak minimum csodát kellene tennie, hogy a csapat választása végül ő rá essen, hiszen gyorsasága mellett nagyobb rutinja is egyértelműen Heidfeld mellett szól kettejük összevetésében.
A tapasztalt németet a jelek szerint tehát kárpótolja a sors korábbi balszerencséjéért, hiszen abban a szakértők és versenyzőtársai többsége is egyetért, hogy tehetsége alapján Heidfeldnek egyértelműen helye van a Forma-1 mezőnyében, és nagyon úgy fest, hogy most nem is akármilyen helye lesz ott.
Nem a mostani volt ugyanis az első olyan tesztnap a 2011-es idényre való felkészülésben, amit a Lotus Renault zárt az élen, hiszen az elmúlt héten Robert Kubica a teszthét abszolút leggyorsabb idejét futotta a valenciai zárónapon. A jelek szerint tehát Heidfeldnek nagyon nagy szerencséje, hogy vélhetően egy ilyen versenyképes csapatnál térhet vissza a sorozatba, mint ahogy a szombati nap tanulsága szerint a Lotus Renault sem kevésbé szerencsés, hogy Heidfeld személyében egy ilyen remek helyettest talált a sérült Kubica pótlására.
Alonso és Heidfeld mellett a szombati nap során Kobajasi Kamui vívta ki magának a legnagyobb figyelmet - a japán pilóta előbb alig húsz perc elteltével az eredménylista élére állt és a következő két órában ott is maradt, majd következő körében egy ismeretlen eredetű technikai probléma miatt a pálya szélén parkolta le a Sauber C30-ast, ami miatt piros zászlós jelzés lépett érvénybe a pályán.
Később, alig egy órával a tesztnap vége előtt Kobajasi okozta az edzés második kényszerszünetét is, megállását ismét egy technikai meghibásodás okozta. Nem jó hír ez az eltökélt japán számára, aki épp a megbízhatóság terén szeretne jelentősen előrelépni csapatával együtt a tavalyi évi teljesítményéhez képest, ami a jelek szerint nem lesz épp egyszerű feladat.
A japán kezdeti jól sikerült idején a folytatásban már nem tudott javítani, és végül szűk kilenc tizedmásodperces hátrányban az ötödik helyen zárta a napot, a Sauber tempójára tehát nem lehet különösebb panasz.
Újabb sikeres tesztnapon van túl a hétszeres világbajnok Michael Schumacher a Mercedesszel. A 42 éves német ugyan hét tizeddel elmaradt pénteki győztes idejétől és szombaton harmadik lett, ám ez nyilvánvalóan a másfajta napi programnak és nem az ő visszaesésének volt betudható. Schumacher a szombati nap nagy részében ugyanis főként hosszú etapokat teljesített, melyek során megbízható, kiegyensúlyozott köridőket tudott futni az MGP W02-vel, így elégedetten szállhatott ki az autóból.
Nem volt viszont ilyen jó napja a 2008-as világbajnok Lewis Hamiltonnak. A brit pilóta ugyan a biztató 4. helyen zárta második napját az MP4-26-ossal, ám sok örömre nem volt oka a szombati nap folyamán, mivel a McLaren kifogyott néhány alkatrészből, és emiatt Hamilton csupán 36 kört tudott megtenni a pályán. Úgy néz ki, olykor még a legnagyobb csapatoknál is előfordulhat efféle blama.
A fenn már említett Kobajasi mögött a regnáló világbajnok Sebastian Vettel végzett szombaton a 6. helyen, az ő legjobb ideje már több mint egy másodperccel maradt el Heidfeld győztes körétől. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy Vettel a nap nagy részében hosszú etapokat teljesített az RB7-essel, amellyel rendre megbízható és kiegyensúlyozott tempót diktált. Minden idők legfiatalabb világbajnoka 98 körrel zárta a harmadik jerezi tesztnapot.
Sébastien Buemi kizárólag rövid etapokat teljesített a Toro Rossóval, és a 7. idővel zárta a napot. A svájcit a nap nagy részében semmilyen probléma nem hátráltatta munkájában, pár perccel az edzés vége előtt azonban ő okozta a tesztnap utolsó kényszerű megszakítását. Autója a 9-es kanyar bejáratában állt meg alatta, egyelőre ismeretlen okokból.
Az általában balszerencsésnek számító Heikki Kovalainen a jelek szerint ezúttal szerencsét hozott a Team Lotusnak, hiszen a csapatot két technikai problémáktól sújtott nap után szombaton végre elkerülték a bajok. A finn 61 kört tett meg a pályán a T128-assal, és a 8. helyen zárta a napot, mindössze 1,350 másodperccel elmaradva Heidfeld győztes idejétől, ami mindenképp rendkívül biztató lehet a második F1-es évére készülő csapat számára.
A Williamsnek eddig egy napja sem telt el valamilyen technikai jellegű probléma nélkül Jerezben, és ez alól a szombati nap sem volt kivétel. A pénteki naphoz hasonlóan ezúttal is a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) rakoncátlankodott az FW33-asban. A rutinos brazil Rubens Barrichello azonban minden nehézségek ellenére egy híján száz kört tett meg szombaton az autóval, és a 9. legjobb idő virított a neve mellett a nap végén.
A vasárnapi mezőny
Red Bull Racing - Sebastian Vettel
McLaren-Mercedes - Jenson Button
Ferrari - Fernando Alonso
Mercedes GP - Nico Rosberg
Lotus Renault GP - Bruno Senna
Williams - Rubens Barrichello
Force India - Paul di Resta
Sauber - Kobajasi Kamui
Toro Rosso - Sébastien Buemi
Team Lotus - Heikki Kovalainen
A pénteki naphoz hasonlóan szombaton is két újonc évére készülő pilóta képviselte magát a mezőnyben, az előző nap egyaránt autót törő Pastor Maldonado (Williams) és Sergio Perez (Sauber) után most Paul di Restán (Force India) és Jerome D’Ambrosión volt a sor a bizonyításra. Egyiküknek sem volt könnyű dolga, hiszen mindketten most először vihették pályára csapatuk új, 2011-es versenygépét, így talán kevésbé róható fel nekik, hogy sereghajtóként zárták a napot.
A skót Di Resta egész nap fékhibára panaszkodott csapatának, és mintegy ennek demonstrációjaként bő fél órával a tesztnap vége előtt a 9-es kanyarban megpördült, ami miatt félbe is kellett szakítani néhány percre az edzést.
A belga D’Ambrosio ezzel szemben problémamentes napot zárt, ha csak azt nem tekintjük problémának, hogy több mint öt másodperccel maradt el a Virginnel Heidfeld győztes idejétől, úgy, hogy a közvetlenül előtte végző skóttól is jó két és fél másodperc választotta el.
A Forma-1-es csapatok vasárnap befejezik a négynapos tesztelést Jerezben.
Teszteredmények, Jerez, 3. nap - február 12.:
|
Pilóta |
Csapat |
Modell |
Köridő |
Hátrány |
Kör
|
1 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
R31 |
1:20.361 |
- |
86 |
2 |
F. Alonso |
Ferrari |
F150th Italia |
1:20.493 |
+0.132 |
131 |
3 |
M. Schumacher |
Mercedes |
MGP W02 |
1:21.054 |
+0.693 |
114 |
4 |
L. Hamilton |
McLaren-Mercedes |
MP4-26 |
1:21.099 |
+0.738 |
36 |
5 |
K. Kobajasi |
Sauber |
C30 |
1:21.242 |
+0.881 |
84 |
6 |
S. Vettel |
Red Bull Racing |
RB7 |
1:21.574 |
+1.213 |
98 |
7 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
STR6 |
1:21.681 |
+1.320 |
92 |
8 |
H. Kovalainen |
Lotus |
T128 |
1:21.711 |
+1.350 |
61 |
9 |
R. Barrichello |
Williams |
FW33 |
1:22.227 |
+1.866 |
99 |
10 |
P. di Resta |
Force India |
VJM04 |
1:22.945 |
+2.584 |
64 |
11 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
VR-02 |
1:25.471 |
+5.110 |
72
|
|