Futam
f1gp.hu 2011.03.27. 20:33
A pole pozícióból induló Sebastian Vettel győzelmét hozta a 2011-es Forma-1-es világbajnokság nyitófutama, az Ausztrál Nagydíj, a világbajnoki címvédőre senki nem jelentett veszélyt az 58 kör alatt. Lewis Hamilton második lett a McLarennel, Vitalij Petrov pedig életében először állhatott dobogóra az F1-ben, harmadikként intették le a Lotus Renault-val. Fernando Alonso negyedik lett a Ferrarival, mindkét Mercedes kiesett, miközben mindkét Sauber a top10-ben zárt.
Nem sokkal a rajt előtt csend honolt a melbourne-i pályán, a Forma-1-es szezonnyitó futam előtt ugyanis a helyszíni nézők és a sorozat tagjai egyperces néma csenddel emlékeztek a japán földrengés és cunami, valamint az elmúlt idők hasonló természeti katasztrófáinak áldozataira.
Vasárnap magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődött a 2011-es idény első futama, a levegő 17 fokos, az aszfalt 22 fok volt ekkor.
Az idei első futam több kérdésre hivatott választ adni, melyek közül a legfontosabb a Pirelli gumik valós élettartamára, illetve az állítható hátsó szárnyak hatékonyságára vonatkozott.
Mint ismert, az idén újra bevezetett 107 százalékos szabály értelmében a Hispania Racing duója nem állhatott rajthoz Ausztráliában, ugyanis Vitantonio Liuzzi és Narain Karthikeyan sem tudott a szombati időmérő első etapjában a legjobb köridő 107 százalékán belüli kört futni. A csapattal nem tett kivételt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), ami teljesen érthető, hiszen éppen a lassú autók mezőnyből való kiiktatása miatt hozták ezt a szabályt.
Az idei első rajt alaposan átrendezte a mezőnyt, de szerencsére a szokásos koccanásokat leszámítva komolyabb balest nem történt. A pole pozícióból rajtoló, a verseny favoritjának tartott Sebastian Vettel (Red Bull Racing) kilőtt a piros lámpasor kialvásakor, és könnyedén őrizte meg első helyét. Lewis Hamilton (McLaren) is megtartotta második pozícióját, mert bár Mark Webber mellé ért a célegyenes végén, de a jobbos kanyarban ő volt belső íven, így Vettel után eredhetett. Ez persze kis túlzás, Vettel ugyanis külön osztályt képviselt ezúttal is, és több másodperces, megnyugtató előnyt hozott össze néhány kör alatt.
A rajt után az első kanyarban Jenson Button kiszorította Fernando Alonsót, a ferraris spanyol emiatt alaposan visszaesett, de autója gyorsaságát kihasználva hamar előrébb mozdult a 9. helyről. A nagy tülekedésben Vitalij Petrov a 4. helyre lépett előre a Lotus Renault-val, és Felipe Massa is sokat nyert, ő ötödikként folytathatta a másik Ferrarival.
Az összefoglaló elején felvetett egyik kérdésre hamarosan választ kaptunk, igaz, nem túl pozitívat. Button utolérte Massát, és mivel egy másodpercnél kisebb volt a lemaradása a brazil mögött, így a célegyenesben használhatta a légellenállást csökkentő rendszert, vagyis az állítható hátsó szárnyat. Csakhogy az előzés könnyítésére szolgáló rendszer nem volt eléggé hatékony, a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) plusz lóerőit segítségül hívó Massa körökön keresztül könnyedén verte vissza Button próbálkozásait. A pálya kanyargós részein a McLaren világbajnoka egyébként sem tudott előzni a keményen védekező Massa ellen, hiába volt sokkal gyorsabb. Button ezt megelégelve bekeményített, de csak egy kanyar átvágásával tudott Massa elé kerülni, ami persze szabálytalan volt. Mivel azonban Alonso rögtön a 11. körben lejátszódó eset után megelőzte csapattársát, Button már nem tudta visszaengedni maga elé Massát (valószínűleg nem is akarta), viszont így egy bokszutca-áthajtásos büntetés lett a jutalma, amit a 17. kör végén teljesített.
A tervezett kerékcserék sorát a 11. kör végén Webber nyitotta, akit Alonso és Vettel is követett a következő körökben. A lágy Pirelli gumik tehát valóban nem túl tartósak.
A Mercedes pocsék napot fogott ki, Michael Schumacher autója már a rajtnál megsérült és jobb hátsó defekt miatt az első kör végén a bokszba kellett látogatnia, majd a 22. körben ki is állt lelassuló Mercedesével. Nem sokkal később már csapattársa, Nico Rosberg is a pálya mellett parkolt, őt Rubens Barrichello egy elhamarkodott előzési kísérlete ütötte el a pontszerzéstől. A Williams rutinos brazilja bokszutca-áthajtásos büntetést kapott a szabálytalanságért.
Petrov a folytatásban is remekül teljesített, és gumitaktikájának köszönhetően verseny utolsó harmadában már a harmadik helyen autózott Vettel és Hamilton mögött. Az éllovas trió két-két kerékcserével oldotta meg az 58 körös futamot, míg az őket üldöző boly tagjai háromszor váltottak abroncsot.
Webber éppen utolsó kerékcseréje után a kivezető körön elkövetett apró hibájának köszönhetően vesztette el negyedik helyét, amit az utána egy körrel később kereket cserélő Alonso kaparintott meg. A KERS-ét valamilyen rejtélyes okból egész hétvégén nem használó Red Bull ausztráljának így az állítható hátsó szárny segítségével sem volt esélye Alonso megelőzésére, aki az utolsó körökben már inkább az előtte haladó Petrov üldözésére koncentrált. Mint tudjuk, a tavalyi szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj fényében ennek a párosításnak különös pikantériája van.
A leintésig azonban Alonso már nem tudott előzési pozícióba kerülni, így Petrov a szenzációs harmadik hellyel kezdte a szezont, ami Robert Kubica téli ralibelesete után erőt adhat az egész Lotus Renault-nak.
Az idény első győzelmét Sebastian Vettel szerezte meg, mindenféle nehézség nélkül, Lewis Hamilton 22 másodperces hátrányban ért célba, igaz, autója nem is volt tökéletes, mert egy pályaelhagyása alkalmával a McLaren fenéklemezének első része megsérült. Alonso mögött Webber lett az ötödik (az ausztrál a leintés után azonnal leparkolta autóját), akit Button követett a sorban.
A Sauber istállónál nagy lehet az öröm, hiszen mindkét versenyzőjük pontszerzőként ért célba. A mezőnyből egyedüliként egy kerékcserét választó újonc, Sergio Perez hetedik lett, aki tehát 21 évesen rögtön első Forma-1-es versenyén pontot szerzett. Csapattársa, Kobajasi Kamui nyolcadikként ért célba.
Felipe Massa a két pontot érő kilencedik helyen vitte célba a Ferrarit, az utolsó pontot pedig a Toro Rossóval Sébastien Buemi szerezte meg.
Az elmúlt évek ausztrál futamain megszokhattuk, hogy sok a balest és műszaki hiba miatt is sokan esnek ki. Erre az idei verseny rácáfolt, a két Mercedes mellett csak a két Williams, valamint a Team Lotus versenyzője, Heikki Kovalainen és a Virginnel futó Timo Glock nem ért célba.
Az év első versenye látványos taktikai csatát hozott, hiszen mint láttuk, egy, kettő, és három kerékcserével is lehetett teljesíteni a távot. Az állítható hátsó szárny azonban első főpróbáján nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, csak abban az esetben jelentett előnyt, ha az üldöző egyébként is sokkal gyorsabb autóban ült, mint az üldözött.
A melbourne-i eredmények után a konstruktőrök versenyében a Red Bull vezet kilenc ponttal a McLaren előtt, a Renault pedig egy ponttal megelőzi a Ferrarit.
A következő futamot két hét múlva Malajziában rendezik.
A verseny utáni technikai ellenőrzés során kiderült, hogy a Sauber autóinak hátsó szárnya nem felel meg a szabályoknak, ezért a csapatot diszkvalifikálták, Sergio Pérez hetedik és Kobajasi Kamui nyolcadik helyezése ugrott ezzel.
2011-es Ausztrál Nagydíj végeredménye a Sauberek kizárása után:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pont |
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:29:30.259 |
25 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
+0:22.297 |
18 |
3 |
V. Petrov |
Renault |
+0:30.560 |
15 |
4 |
F. Alonso |
Ferrari |
+0:31.772 |
12 |
5 |
M. Webber |
Red Bull |
+0:38.171 |
10 |
6 |
J. Button |
McLaren |
+0:54.304 |
8 |
7 |
F. Massa |
Ferrari |
+1:25.186 |
6 |
8 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
+ 1 kör |
4 |
9 |
A. Sutil |
Force India |
+ 1 kör |
2 |
10 |
P. di Resta |
Force India |
+ 1 kör |
1 |
11 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
+ 1 kör |
- |
12 |
N. Heidfeld |
Renault |
+ 1 kör |
- |
13 |
J. Trulli |
Lotus |
+2 kör |
- |
14 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
+4 kör |
- |
|
Kiesők |
|
Kör |
|
|
T. Glock |
Virgin |
49 |
|
|
R. Barrichello |
Williams |
48 |
|
|
N. Rosberg |
Mercedes |
22 |
|
|
M. Schumacher |
Mercedes |
19 |
|
|
H. Kovalainen |
Lotus |
19 |
|
|
P. Maldonado |
Williams |
9 |
|
DQ |
S. Perez |
Sauber |
|
|
DQ |
K. Kobajasi |
Sauber |
|
|
|
Nem rajtolt |
|
|
|
Vitantonio Liuzzi |
Hispania |
|
|
|
Narain Karthikeyan |
Hispania |
|
|