1. szabadedzés
f1gp.hu 2011.04.08. 14:22
A 2011-es Forma-1-es világbajnokság második versenyhétvégéjének első szabadedzésén a világbajnoki címvédő istálló, a Red Bull Racing dominált, Mark Webber a többiek számára - még saját csapattársa, Sebastian Vettel számára is - megközelíthetetlen volt Sepangban, a második helyen végző Lewis Hamilton 1,6, a harmadik Michael Schumacher 2,1 másodperccel volt lassabb.
Malajziában az előrejelzéseknek megfelelően meleg, száraz időben rajtolt el az első szabadedzés, a levegő 27, az aszfalt 28 fokos volt az idény második versenyhétvégéjének rajtján. A magyar idő szerint hajnali négykor rajtoló tréningen az aszfalt a folytatásban 35 fokig melegedett fel. Mint arról korábban már többször szó volt, a csapatok eddig még nem tesztelhették ilyen nagy melegben a Pirelli abroncsait.
Az edzést a Red Bull Racing kezdte legjobban, végig Mark Webber diktálta a tempót. Az ausztrál pilóta bő háromnegyed óra elteltével 1:38.483-mal állt az élre, amit a riválisok meg sem tudtak közelíteni. A leintéshez közeledve az Ausztráliában két hete csak vergődő Webber 1:37.651-re faragta saját legjobbját, tovább mélyítve a szakadékot maga és az üldözők közt. Öt perccel a leintés előtt 1,6 másodperc volt az előnye a második helyen álló Lewis Hamiltonnal (McLaren) szemben. Az utolsó percekben sárga zászlós jelzés lépett életbe (Jerome D’Ambrosio Virginjének jobb első felfüggesztése szakadt le féktávon), így a riválisok a hajrában már nem is faraghattak hátrányukból.
Webber tehát hatalmas fölénnyel zárta az élen az első szabadedzést, ami úgy is jelzésértékű, hogy tudjuk, az edzésidők alapján korai következtetéseket levonni a hétvége folytatására vonatkozóan. Az mindenesetre meglepő volt, hogy Webber csapattársa, Sebastian Vettel, aki ugyebár uralta az idénynyitó hétvégét, ezúttal nem tudott elmozdulni a 17. helyről, 4 másodperc volt a hátránya. Az viszont egyértelmű, hogy Webber teljesítményére jótékony hatással volt az, hogy autójában az ausztrál hétvége óta kicseréltek néhány alkatrészt, amik nem működtek megfelelően. Az persze meglepő lenne, ha Webber a folytatásban is ekkora fölényben lenne majd a mezőnnyel szemben.
Webber mögött Lewis Hamilton második lett a McLarennel, a hátránya bő 1,6 másodperc volt, de a 3. helyre az utolsó pillanatokban felugró Michael Schumacher hátránya már 2 másodpercnél is nagyobb volt, ami meglepően nagy különbség.
Nem csak Sebastian Vettel szerepelt a vártnál haloványabban, de a Ferrari is, Felipe Massa hatodik, Fernando Alonso kilencedik lett. Hamilton csapattársa, Jenson Button a 15. legjobb időt autózta. A Mercedesnél is nagy különbség volt házon belül, Schumacher csapattársa, Nico Rosberg erejéből csak a 10. legjobb köridőre futotta.
Nick Heidfeld hetedik lett ugyan, de a Lotus Renault GP így is pocsék edzésen van túl. A német mindössze hat kört tudott megtenni, mielőtt jobb első fékje beragadt volna, majd csapattársa, az addig jobbára a bokszban veszteglő Vitalij Petrov kötött ki a kavicságyban, negyed órával a leintés előtt. A visszajátszásokból kiderült, hogy az orosz műszaki hiba miatt csúszott ki, bal első kereke leszakadt a féktávon - hasonlóan D’Ambrosio esetéhez. A csapat 10 körrel és két komolynak tűnő problémával nyitotta a hétvégét.
Amíg Webber 1:38.483-mal állt az élen (az edzés nagy részében), addig 1:45.3 volt a 107 százalékos határ (ez természetesen csak az időmérőn lép életbe, de már ilyenkor érdemes figyelni ezt az értéket), amit a Hispania Racingnek idén elsőször sikerült megugrania, Vitantonio Liuzzi 1:45.228-as eredménye révén. Ez mindenképpen biztató a spanyol kiscsapat számára, tekintve, hogy eddig megtett köreik száma elenyésző a riválisokhoz képest, vagyis feltehetően még sokat javulhat az autó. Webber javítására a Hispania már nem tudott válaszolni, így Liuzzi, és a nála jó egy másodperccel lassabb csapattársa, Narain Karthikeyan kívül rekedt a 107 százalékon. Ketten együtt azonban megtettek 30 kört, aminél többet egyszerre még nem köröztek az új autóval, a csapat tehát jó irányba tart, és az első edzés eredményei alapján közel járnak ahhoz, hogy kvalifikálni tudják magukat a Maláj Nagydíjra.
A Maláj Nagydíj második szabadedzése magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődik.
2011-es Maláj Nagydíj, 1. szabadedzés:
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
M. Webber |
Red Bull |
1:37.651 |
- |
22 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:39.316 |
+0:01.665 |
16 |
3 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:39.791 |
+0:02.140 |
29 |
4 |
N. Hülkenberg |
Force India |
1:40.377 |
+0:02.726 |
23 |
5 |
P. Maldonado |
Williams |
1:40.443 |
+0:02.792 |
31 |
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:40.453 |
+0:02.802 |
22 |
7 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:40.525 |
+0:02.874 |
6 |
8 |
R. Barrichello |
Williams |
1:40.581 |
+0:02.930 |
21 |
9 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:40.601 |
+0:02.950 |
23 |
10 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:40.646 |
+0:02.995 |
29 |
11 |
A. Sutil |
Force India |
1:40.734 |
+0:03.083 |
21 |
12 |
D. Ricciardo |
Toro Rosso |
1:40.748 |
+0:03.097 |
23 |
13 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:40.770 |
+0:03.119 |
24 |
14 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:40.872 |
+0:03.221 |
27 |
15 |
J. Button |
McLaren |
1:40.927 |
+0:03.276 |
16 |
16 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:41.620 |
+0:03.969 |
21 |
17 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:41.627 |
+0:03.976 |
18 |
18 |
S. Perez |
Sauber |
1:41.642 |
+0:03.991 |
24 |
19 |
T. Glock |
Virgin |
1:42.154 |
+0:04.503 |
18 |
20 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
1:42.540 |
+0:04.889 |
20 |
21 |
D. Valsecchi |
Team Lotus |
1:44.054 |
+0:06.403 |
18 |
22 |
V. Liuzzi |
Hispania |
1:45.228 |
+0:07.577 |
20 |
23 |
N. Karthikeyan |
Hispania |
1:46.267 |
+0:08.616 |
10 |
24 |
V. Petrov |
Renault |
1:47.932 |
+0:10.281 |
4
|
|