Időmérő
f1gp.hu 2011.04.09. 15:36
A 2011-es szezon második pole pozícióját is a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel szerezte meg, aki az időmérő edzés idejének lejárta után, utolsó gyorskörével ugrott az élre az addig az élen álló, végül a 2. helyen végző Lewis Hamilton elé. A 3. helyről ezúttal is Vettel csapattársa, Mark Webber indul majd, Jenson Button 4., Fernando Alonso 5., vagyis eddig minden ugyanúgy történt az élmezőnyben, mint két hete, Melbourne-ben.
A reggeli szabadedzéshez hasonlóan a szombati időmérő edzés is jó időben, 30 Celsius fokos levegő- és 41 Celsius fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődött meg a Maláj Nagydíjnak otthont adó sepangi pályán, ám az ázsiai országban megszokott magas páratartalom miatt a hirtelen jövő záporok rémképe az edzés ideje alatt mindvégig ott lebegett a Forma-1-es csapatok és pilóták lelki szemei előtt.
Első etap (Q1)
A tavalyi sepangi kvalifikáció tanulságaiból okulva ezúttal a McLaren sem vesztegette az időt, és rögtön a Q1 elején pályára küldte pilótáit első gyorskörük megfutására, nehogy egy esetleges váratlanul érkező gyors zápor megtréfálja őket, és úgy járjanak, mint az előző évben, amikor Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) már a Q1-ben búcsúzni kényszerült, miután a vizes pályán nem tudott elég gyors kört futni. A brit pilóta most egyből első gyorskörével az élre állt, így a csapat szurkolói a Q1-re vonatkozólag máris megnyugodhattak.
A ferrarisok viszont másképp gondolkodtak (noha tavaly ők is mindkét pilótájukkal a Q1-ben ragadtak), a maranellóiak még jó darabig húzták szurkolóik idegeit, ám az élet ezúttal végül őket igazolta, mivel a pálya a Q1-ben valóban mindvégig száraz maradt, és végül Felipe Massa és Fernando Alonso is könnyedén, az első és a harmadik helyen jutottak tovább a Q2-be, igaz, már mindketten a lágy keverékű abroncsokat használva. Kettejük közé egyébként Hamilton férkőzött be a második helyre a McLarennel.
Nyolc perc elteltével az időmérő edzést átmenetileg megszakították, miután Sébastien Buemi Toro Rossójáról menet közben lerepült a motorborítás, és a törmelékek eltakarítása végett egy rövid időre a versenyautók helyett pályamunkások érkeztek a pályára. Miután azonban a takarítás véget ért, az edzést újra elindították, és ezután már semmi sem szakította félbe a pilótákat a minél jobb köridők hajszolásában.
A kiesők tekintetében semmi meglepő nem történt a Q1-ben, ha csak az nem, hogy mindegyik pilóta 107 százalékos időintervallumon belül ért körbe a pályán Massa győztes idejéhez képest, így biztossá vált, hogy vasárnap mind a 24 autó ott lesz a Maláj Nagydíj rajtrácsán. Így idén először rendezik majd az aktuális versenyt a teljes mezőny részvételével, beleértve a Q1-ben búcsúzó Pastor Maldonadót (Williams), Heikki Kovalainent, Jarno Trullit (Team Lotus), Timo Glockot, Jerome D’Ambrosiót (Virgin Racing), Vitantonio Liuzzit és Narain Karthikeyant (HRT) is.
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
F. Massa |
Ferrari |
1:36.744 |
- |
4 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:36.861 |
0:00.117 |
7 |
3 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:36.897 |
0:00.153 |
5 |
4 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:36.904 |
0:00.160 |
6 |
5 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.994 |
0:00.250 |
4 |
6 |
J. Button |
McLaren |
1:37.033 |
0:00.289 |
6 |
7 |
V. Petrov |
Renault |
1:37.210 |
0:00.466 |
3 |
8 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:37.224 |
0:00.480 |
3 |
9 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:37.316 |
0:00.572 |
8 |
10 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:37.468 |
0:00.724 |
3 |
11 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:37.677 |
0:00.933 |
6 |
12 |
A. Sutil |
Force India |
1:37.693 |
0:00.949 |
6 |
13 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:37.693 |
0:00.949 |
7 |
14 |
S. Perez |
Sauber |
1:37.759 |
0:01.015 |
4 |
15 |
M. Webber |
Red Bull |
1:37.924 |
0:01.180 |
8 |
16 |
P. di Resta |
Force India |
1:38.045 |
0:01.301 |
9 |
17 |
R. Barrichello |
Williams |
1:38.163 |
0:01.419 |
9 |
18 |
P. Maldonado |
Williams |
1:38.276 |
0:01.532 |
8 |
19 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
1:38.645 |
0:01.901 |
8 |
20 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:38.791 |
0:02.047 |
8 |
21 |
T. Glock |
Virgin |
1:40.648 |
0:03.904 |
8 |
22 |
J. D’Ambrosio |
Virgin |
1:41.001 |
0:04.257 |
7 |
23 |
V. Liuzzi |
HRT |
1:41.549 |
0:04.805 |
7 |
24 |
N. Karthikeyan |
HRT |
1:42.574 |
0:05.830 |
7 |
A 107%-os határ: 1:43.516
Második etap (Q2)
Az időmérő edzés második etapjában már az élmezőny tekintetében is helyreállni látszott a világ rendje, hiszen a szabadedzések eredményei alapján egyértelműen a Red Bull és a McLaren párharcára lehetett számítani előzetesen a pole pozícióért és nem a Q1-ben élen végző Ferrari lubickolására.
Ennek megfelelően a Q2 végén már a McLaren pilótapárosának a neve virított az eredménylista élén, a wokingiak számára biztató előjel lehetett a Q3 előtt, hogy Jenson Button és Hamilton is meg tudta előzni a Red Bull párosát, Sebastian Vettelt és Mark Webbert. A négy éllovason kívül a Ferrari és a Lotus Renault GP két-két pilótája, továbbá Nico Rosberg (Mercedes GP) és Kobajasi Kamui (Sauber) tudott még bejutni a Q3-ba, ahonnan a hétszeres világbajnok Michael Schumacher Ausztráliához hasonlóan ezúttal is épphogy csak leszorult.
A Mercedes GP rutinos pilótája mellett a Toro Rosso és a Force India versenyzőpárosa, valamint Rubens Barrichello (Williams) és Sergio Perez (Sauber) búcsúztak a további küzdelmektől a Q2-ben.
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
J. Button |
McLaren |
1:35.569 |
- |
3 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:35.852 |
0:00.283 |
6 |
3 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:35.934 |
0:00.365 |
3 |
4 |
M. Webber |
Red Bull |
1:36.080 |
0:00.511 |
3 |
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:36.320 |
0:00.751 |
6 |
6 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:36.388 |
0:00.819 |
6 |
7 |
F. Massa |
Ferrari |
1:36.557 |
0:00.988 |
6 |
8 |
V. Petrov |
Renault |
1:36.642 |
0:01.073 |
3 |
9 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.691 |
0:01.122 |
6 |
10 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:36.811 |
0:01.242 |
3 |
11 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:37.035 |
0:01.466 |
6 |
12 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:37.160 |
0:01.591 |
6 |
13 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:37.347 |
0:01.778 |
6 |
14 |
P. di Resta |
Force India |
1:37.370 |
0:01.801 |
3 |
15 |
R. Barrichello |
Williams |
1:37.496 |
0:01.927 |
6 |
16 |
S. Perez |
Sauber |
1:37.528 |
0:01.959 |
6 |
17 |
A. Sutil |
Force India |
1:37.593 |
0:02.024 |
3
|
Harmadik etap (Q3)
A 2011-es szabályok értelmében a Q3-ba bejutó pilótáknak vasárnap azzal a szett gumival kell megkezdeniük a versenyt, amellyel a szombati időmérő edzésen kvalifikálták magukat a rajtrácsra, így a Maláj Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában akár már a taktikának is komoly szerepe juthatott volna, ám a stratégiai csata ezúttal elmaradt, hiszen az élmezőny minden tagja a lágyabb gumik mellett döntött.
Az első gyorskörök megfutása után Button állt az élre, majd csapattársa, Hamilton villantott a másik McLarennel, ám végül mégis a Red Bull örülhetett az újabb pole pozíciónak. A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel eddig kevésbé villogott ezen a hétvégén (szokásától eltérően a szabadedzések egyikét sem nyerte meg, és mindannyiszor kikapott saját csapattársától, Webbertől is), ám az igazán fontos pillanatban, a Q3 legvégén ismét ő bizonyult a leggyorsabbnak - csakúgy, mint két hete Melbourne-ben, vagy épp egy éve a mostani futam helyszínén, Sepangban.
Mögötte a top 5-ben hajszálra ugyanaz rajtsorrend alakult ki, mint Ausztráliában, a 2. helyről ezúttal is Hamilton indulhat majd vasárnap, a 3-4-5. helyeken pedig most is Webber, Button és Alonso következett a sorban.
Abban sem történt változás Melbourne-höz képest, hogy Alonso mellől most vasárnap is egy Lotus Renault indul majd a 3. sorból, ám ezúttal nem Vitalij Petrov, hanem Nick Heidfeld jó rajtjától kell majd tartania a spanyolnak. A Ferrari másik pilótája, Massa 7. lett, talán mondanunk sem kell: ő az Ausztrál Nagydíjat is ebből a pozícióból kezdte meg.
A 8. rajtkockát Petrov szerezte meg a Lotus Renault-val, aki tehát közvetlenül csapattársa mögül kezdheti majd meg a futamot. Rosberg szombaton a 9., Kobajasi a 10. helyen végzett a Mercedesszel, illetve a Sauberrel, ők a Q3-ban már nemigen tudtak beleszólni az előttük zajló csatába, talán majd vasárnap.
A Maláj Nagydíj vasárnap délelőtt 10 órakor kezdődik.
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:34.870 |
- |
6 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:34.974 |
0:00.104 |
6 |
3 |
M. Webber |
Red Bull |
1:35.179 |
0:00.309 |
6 |
4 |
J. Button |
McLaren |
1:35.200 |
0:00.330 |
6 |
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.802 |
0:00.932 |
3 |
6 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:36.124 |
0:01.254 |
3 |
7 |
F. Massa |
Ferrari |
1:36.251 |
0:01.381 |
3 |
8 |
V. Petrov |
Renault |
1:36.324 |
0:01.454 |
3 |
9 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:36.809 |
0:01.939 |
3 |
10 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.820 |
0:01.950 |
3 |
A Maláj Nagydíj rajtfelállása:
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:34.870 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:34.974 |
3 |
M. Webber |
Red Bull |
1:35.179 |
4 |
J. Button |
McLaren |
1:35.200 |
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.802 |
6 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:36.124 |
7 |
F. Massa |
Ferrari |
1:36.251 |
8 |
V. Petrov |
Renault |
1:36.324 |
9 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:36.809 |
10 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.820 |
11 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:37.035 |
12 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:37.160 |
13 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:37.347 |
14 |
P. di Resta |
Force India |
1:37.370 |
15 |
R. Barrichello |
Williams |
1:37.496 |
16 |
S. Perez |
Sauber |
1:37.528 |
17 |
A. Sutil |
Force India |
1:37.593 |
18 |
P. Maldonado |
Williams |
1:38.276 |
19 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
1:38.645 |
20 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:38.791 |
21 |
T. Glock |
Virgin |
1:40.648 |
22 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
1:41.001 |
23 |
V. Liuzzi |
HRT |
1:41.549 |
24 |
N. Karthikeyan |
HRT |
1:42.574 |
|