Futam
f1gp.hu 2011.05.08. 21:43
Az idén eddig mindig a pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettel végig uralta a Török Nagydíjat, és megérdemelt győzelmet aratott. A Red Bull Racing kettősgyőzelemmel távozhat Isztambulból, a második helyet ugyanis Mark Webber szerezte meg, miután megnyerte a futamot átívelő csatát Fernando Alonsóval szemben.
Bár egyes időjárási előrejelzések esőt emlegettek vasárnapra Isztambulban, ennek nyoma sem volt a magyar idő szerint 14 órakor elrajtoló futamon. A levegő hőmérséklete nem volt túlságosan magas, csak 16 fokosra melegedett, az aszfalt 30-32 fokos volt a futam alatt Törökországban.
A rajtnál az élmezőnyben lévő pilóták kitettek magukért, kemény csaták voltak már az első körben is. Az idei negyedik pole pozícióját szombaton begyűjtő Sebastian Vettel jól lőtt ki az ideális ívről, csapattársa, Mark Webber azonban a poros ívről nem tudott ilyen jól elrugaszkodni, és kénytelen volt átadni a második helyet Nico Rosbergnek. Webbert Lewis Hamilton is megtámadta, de a McLaren britje rontott, kisodródott, és így Fernando Alonso (Ferrari) és Jenson Button (McLaren) is elment mellette.
Körökkel később az első koccanást is láthattuk: Vitalij Petrov Michael Schumachert próbálta megelőzni, és ugyan a belső íven már a Mercedes előtt volt az orosz, de nem tudott elfordulni a 12-es balos kanyarban, és mivel Schumacher sem hagyta magát, a két autó összeért. Schumacher húzta a rövidebbet, mivel első szárnycserére be kellett hajtania a bokszba.
A 12-es kanyar a későbbiekben is az akciók központi helyszíne volt, ami nem csoda, ugyanis itt ér véget a DRS-zóna (DRS - Drag Reduction System, vagyis légellenállás-csökkentő rendszer, ami lényegében az állítható hátsó szárnyat jelenti), így a kisebb lejtő végén lévő balos kanyarba nagy sebességkülönbséggel esnek be az egymással csatázó felek.
Elsőként Webber használta ki az állítható hátsó szárny előnyeit, az 5. körben a DRS zónában visszaelőzte Rosberget a külső íven. A Mercedes versenyzőjét ezt követően Alonso támadta, és a hetedik körben a spanyol végre is hajtotta az előzést. Hamilton csapattársát, Buttont vette üldözőbe, és kettejük közt izgalmas, de kétségtelenül kockázatos csata bontakozott ki. A 6. körben Hamilton megelőzte Buttont az előzési zónában, de Button a célegyenesben visszavette az 5. helyet, a következő körben a két világbajnok megismételte ugyanezt. Hamilton ezután leszakadt Buttontól, sőt, Massa vette üldözőbe, és a ferraris brazil egy rövid ideig meg is kaparintotta a 6. helyet, de a páros együtt hajtott be kerékcserére a 9. kör végén, és mivel a McLaren szerelőgárdája gyorsabb volt, így Massa visszacsúszott Hamilton mögé. A tervezett kerékcserék sorát egyébként Petrov nyitotta egy körrel korábban.
A Webber, Alonso, Rosberg vonat egyszerre hajtott be a bokszban a 10. körben, ez a boly Hamilton és Massa elé állt vissza. A 11. kör végén Vettel is gumit cserélt, így Button vette át a vezetést, aki ekkor még nem volt kerékcserén, két körrel később ejtette meg ezt.
A DRS-zóna további látványos csatákat hozott. A 20. körben Massa a 8-as kanyar után megelőzte Rosberget (Hamilton már korábban megelőzte a Mercedest), de a német a DRS-zónában visszavette pozícióját. A következő körben Massa az állítható hátsó szárnnyal azonban már simán maga mögé utasította a Mercedest, ami mellett Button is elment, aki eddigre utolérte az egymással csatázó duót, tehát Rosberg egy kanyarban rögtön két pozíciót bukott. Egy körrel később Button Massát is megelőzte, aki majdnem keresztbe állt a féktávon, majd rögtön behajtott a bokszba friss gumikért.
Ekkor már körvonalazódni látszott, hogy az élmezőny tagjai négy kiállást terveznek erre a napra. Vettel könnyedén tartotta első helyét, Webber azonban a 29. körben alulmaradt Alonsóval szemben, a Ferrari beférkőzött a két Red Bull közé.
A sok kerékcserével együtt a hibalehetőségek száma is nő, ebbe Hamilton futott bele a 34. körben, a jobb első kereket ugyanis csak nehezen tudták feltenni autójára a bokszban, majd az éppen akkor beérkező Massát is meg kellett várnia, tehát több másodpercet bukott.
A hajrában is szép számmal láthattunk előzéseket, az 51. kör végén Webber vette vissza a második helyet Alonsótól, a spanyol még visszatámadt, de már nem tudott előzni. Alonso és a Ferrari azonban így sem lehet elégedetlen, az idén először kettősgyőzelmet arató Red Bull Racing mögött harmadik lett, ami csapata számára az idei első dobogós helyezés.
Alonsóhoz képest fél perces lemaradással ért célba Hamilton, aki mögött Rosberget és Buttont intették le, ezen a napon sem a McLaren, sem az időmérőn remeklő Mercedesnek nem volt esélye arra, hogy megszorongassa a Red Bullokat.
A Lotus Renault dupla pontszerzéssel zárta a török hétvégét, a futamon egyszer egymással is kis híján összeakadó Nick Heidfeld és Vitalij Petrov a 7-8. helyen haladt át a célvonalon, ami ugyan messze van az éve elején szállított dobogós helyezésektől, de a pontok a későbbiekben még értékesek lehetnek számukra.
A kilencedik helyet Sébastien Buemi szerezte meg a Toro Rossóval, az utolsó pontszerző hely pedig a mezőny végéről rajtoló Kobajasi Kamuié lett. A szombaton műszaki probléma miatt az időmérőn kört sem futó japán az első kör végén már 18. volt, első kerékcseréje előtt pedig egészen az 5. helyig kúszott fel, végül 10. lett a Sauberrel.
Felipe Massa és Michael Schumacher is lemaradt a pontszerzésről, utóbbi ismét az utolsó körökben vesztett több pozíciót is.
Az 58 körös versenyt 22 pilóta fejezte be, a futamon elrajtolók közül egyedül Paul di Resta (Force India) nem ért célba. Timo Glock autója a rajt előtt elromlott, így ő nem tudott felsorakozni a rajtrácsra, sőt a bokszból sem tudta megkezdeni a versenyt a Virgin autójával.
A többség négyszer járt a bokszban a futam alatt kerékcsere céljából, az első nyolc helyezettből például egyedül a hatodikként záró Button választott háromcserés taktikát.
A Forma-1-es világbajnokság idei ötödik fordulóját, a Spanyol Nagydíjat két hét múlva Barcelonában rendezik.
Cikkünket folyamatosan frissítjük!
2011-es Török Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:30:17.558 |
2 |
M. Webber |
Red Bull |
+0:08.807 |
3 |
F. Alonso |
Ferrari |
+0:10.075 |
4 |
L. Hamilton |
McLaren |
+0:40.232 |
5 |
N. Rosberg |
Mercedes |
+0:47.539 |
6 |
J. Button |
McLaren |
+0:59.431 |
7 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
+1:00.857 |
8 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
+1:08.168 |
9 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
+1:09.394 |
10 |
K. Kobajasi |
Sauber |
+1:18.021 |
11 |
F. Massa |
Ferrari |
+1:19.823 |
12 |
M. Schumacher |
Mercedes |
+1:25.444 |
13 |
A. Sutil |
Force India |
+1 kör |
14 |
S. Perez |
Sauber |
+1 kör |
15 |
R. Barrichello |
Williams |
+1 kör |
16 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
+1 kör |
17 |
P. Maldonado |
Williams |
+1 kör |
18 |
J. Trulli |
Team Lotus |
+1 kör |
19 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
+2 kör |
20 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
+2 kör |
21 |
N. Karthikeyan |
HRT |
+3 kör |
22 |
V. Liuzzi |
HRT |
+5 kör |
|
Kiesők |
|
|
|
P. di Resta |
Force India |
44. kör
|
|
T. Glock |
Virgin |
nem rajtolt el
|
|