Futam
f1gp.hu 2011.05.24. 14:12
A futam első negyede a rajtnál a negyedik helyről az élre ugró Fernando Alonsóé volt, de végül a spanyol a dobogóra sem állhatott fel hazai futamán. A Spanyol Nagydíjat a listavezető Sebastian Vettel nyerte, a Red Bull vb-címvédőjét időnként a mögötte befutó mclarenes Lewis Hamilton igencsak megszorongatta. Jenson Button harmadik lett a másik McLarennel. A pole pozícióból induló Mark Webber csak negyedik lett.
Tökéletes, nyárias időjárás volt Barcelonában vasárnap délután is, amikor 14 órakor elrajtolt a 2011-es Forma-1-es világbajnokság ötödik futama. A levegő 27, az aszfalt 40-45 fokosra melegedett fel a tűző napon.
A rajt után valósággal felrobbantak a lelátók, a spanyol szurkolók ugyanis alig akartak hinni a szemüknek. Történt ugyanis, hogy a negyedik helyről induló Fernando Alonso lerajtolt mindenkit, aki előle indult. A Ferrari versenyzője azt használta ki, hogy a pole pozícióból induló Mark Webber csapattársára, Sebastian Vettelre figyelt, aki megpróbálta őt előzni. Eközben Alonso a pálya jobb oldalán belső íven kifékezte az ausztrált, akit az első kanyarban kívülről végül Vettel is maga mögé utasított.
Nem csak Alonso rajtolt remekül, de Michael Schumacher is beváltotta azt, amit a kvalifikáció után ígért, és az első kör végén már négy helyet előrelépve hatodik volt. Miután a szombati szabadedzésen kigyulladó autójával nem tudott részt venni az időmérőn Nick Heidfeld, a német az utolsó helyről volt kénytelen nekivágni a 66 körnek. Az első kör végén azonban már 17. volt, ahonnan már sokkal nehezebben tudott feljebb lépni.
Vettel nem hagyta meglógni Alonsót, de mögöttük Webber és Hamilton lőtávolon belül maradt. Az ötödik helyen autózó Vitalij Petrov azonban már sokkal lassabb volt (hét kör után 12 másodperc volt a hátránya), így ekkor az körvonalazódott, hogy a dobogós helyekért Alonso, a két Red Bull és a mclarenes Hamilton fog megküzdeni Barcelonában.
A minden eddiginél hosszabb előzési zóna (a célegyenesben 830 méter hosszan jelölték ki) ellenére a mezőny nem kényeztette el előzésekkel a szurkolókat, akik a török és a kínai versenyeken hozzászokhattak a látványos csatákhoz.
Vettel a 9. kör végén az élmezőnyből elsőként állt ki kerékcserére, a kilencedik helyre állt vissza, de mire körbeért, már Jenson Buttont (McLaren), Felipe Massát (Ferrari) és a célegyenesben Nico Rosberget (Mercedes) is megelőzte. Ezek után a világbajnok ismét ott loholt a kerékcseréjét a 10. kör végén megejtő Alonso nyakán. Webber és Hamilton is Alonsóval egy időben cserélt gumit, és ezt követően kettejük közt felcserélődött a sorrend. Hamilton megérkezett Vettel mögé, Webber kicsit leszakadt az élen csatázó triótól. Alonso mögött Vettel és Hamilton is használhatta állítható hátsó szárnyát, de így sem tudtak előzési helyzetbe kerülni.
A 18. kör végén Vettel behajtott a bokszba friss gumikért, mindössze nyolc kört futott az előző szett lágy gumival. Egy körrel később Alonso és Webber is meglátogatta szerelőit, de már csak Vettel mögé tudtak visszaállni. Ideiglenesen Hamilton vette át a vezetést. A McLaren bajnoka csak a 23. kör végén hajtott be kerékcserére, az elodázott bokszkiállásig futott gyors köreinek köszönhetően pedig megelőzte Alonsót és a rá egyre jobban felzárkózó Webbert. A McLaren taktikája ekkor tehát remekül bejött.
A 29. körben Alonso és Webber ismét együtt hajtott be új gumikért, mindketten kemény abroncsokon folytatták. A kemény gumi mintha a Red Bullnak jobban feküdt volna, de Webber így is csak ideiglenesen tudott Alonso elé kerülni, a spanyol azonnal visszavágott a 34. körben. Az ütésváltás után Webber kicsit le is szakadt, sőt, a lágy gumikon érkező Button a célegyenesben megelőzte a Red Bullt - nem sokkal később Alonsón is könnyedén áthámozta magát.
Az eddig látottak alapján úgy tűnik, hogy a különböző gumik sokkal jobban segítik az előzéseket, mint az állítható hátsó szárny.
A 34. kör végén Vettel, a 35. végén Hamilton is megejtette harmadik cseréjét, az első-második helyen folytatták a körözést. A 39. kör végén Alonso negyedszer is kiállt a bokszba, mindössze 10 kört tudott megtenni a kemény gumikon - amik ugyebár elvileg tartósabbak lenének, mint a korábbi verzió. A többi autón valóban tartósabbnak is bizonyultak, ők sokkal tovább használni tudták az ezüstös jelzéssel ellátott abroncsokat.
A verseny háromnegyedénél érkezett a szokásos üzenete a Red Bulltól, Vettel nem használhatta a folytatásban a KERS-t. Ezt az információt a szorosan mögötte autózó Hamilton is azonnal megkapta csapatától, így a McLaren előtt felcsillant a futamgyőzelem megszerzésének lehetősége.
47. kör végén Webber újabb szett kemény gumit kapott, egy körrel később az élen álló Vettel is ugyanígy tett. A verseny elején a rajtnál a 10. helyig visszaeső Button és csapata, a McLaren remek taktikával (egy kerékcserét megspóroltak) a harmadik helyig kapaszkodott fel harmadik kiállása után. Hamilton a 49. kör végén teljesítette utolsó kerékcseréjét, és Vettel mögé állt vissza, kettejük közt ekkor bő 2 másodperc volt a különbség. Ekkor Vettel azt az információt kapta csapatától, hogy újra használhatja a KERS-t, ami vélhetően visszahűlt annyit, hogy újra bekapcsolhatták.
Hamilton az 56. körben utolérte Vettelt, és volt tíz köre arra, hogy megelőzze a Red Bull bajnokát, és megszerezze idei második futamgyőzelmét, de erre végül nem került sor.
A 60. körben Massa kiállt a bukótérbe, az addig is az utolsó pontszerző helyeken poroszkáló brazil versenye ezzel véget ért. Korábban csak Vitantonio Liuzzi (Hispania) és Heikki Kovalainen (Team Lotus) adta fel a futamot.
A leintésig már nem változott a sorrend az élmezőnyben, így Vettel idei negyedik futamgyőzelmét is elkönyvelhette. A Red Bull bajnoka mögött mindössze hat századmásodperccel futott be Lewis Hamilton. A fiatal német pilóta ezzel a sikerrel tovább növelte pontelőnyét összetettben, immáron 41 pont az előnye Hamilton előtt.
Jenson Button és a McLaren taktikája végül bevált, a két évvel ezelőtti bajnok könnyedén meg tudta őrizni a harmadik helyét Webberrel szemben. Az ausztrál pilóta bizonyára nagyon bánni fogja, hogy a rajtot annyira elrontotta, hiszen ha ott nem esik vissza a harmadik helyre, akkor minden bizonnyal ő is a dobogón ünnepelhetett volna.
Alonsónak és a Ferrarinak a kemény gumin eltöltött tíz körre kell majd magyarázatot adnia, a remekül startoló spanyolnak az emiatt a tervezettnél korábban beiktatott bokszkiállás szúrta el a versenyét. Alonso egyébként már körhátrányban fejezte be a futamot.
Michael Schumacher végig megőrizte a rajt után megszerzett hatodik helyét, csapattársa, Nico Rosberg előtt intették le, mindössze nyolc tizedmásodperc volt köztük a különbség. A Mercedes számára ez a dupla pontszerzés volt a maximum ezen a napon.
A mezőny végéről rajtoló Nick Heidfeld egészen a nyolcadik helyig kapaszkodott fel. Ez volt a harmadik futam, amikor beigazolódott, hogy aki jó autóval a mezőny végéről indul három szett új lágy gumival, az képes felzárkózni a pontszerzők közé. Bizonyára emlékeznek, Kínában Webber a harmadik, Törökországban Kobajasi Kamui a 10. helyig lépett fel balul sikerült időmérője után.
Kobajasi egyébként ezúttal is 10. lett (zsinórban harmadszor), csapattársa, a másik Saubert vezető Sergio Perez ért célba előtte.
A Williams istálló az ötödik fordulóban sem tudott pontot szerezni. A sereghajtó csapatok közt továbbra is a Team Lotus, Virgin, Hispania sorrend van érvényben.
A Forma-1-es világbajnokság jövő hétvégén Monacóban folytatódik, a hercegségben a szokásoknak megfelelően csütörtökön rendezik az első két szabadedzést.
2011-es Spanyol Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:39:03.301 |
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
+0:00.630 |
3 |
J. Button |
McLaren |
+0:35.597 |
4 |
M. Webber |
Red Bull |
+0:47.966 |
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
+1 kör |
6 |
M. Schumacher |
Mercedes |
+1 kör |
7 |
N. Rosberg |
Mercedes |
+1 kör |
8 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
+1 kör |
9 |
S. Perez |
Sauber |
+1 kör |
10 |
K. Kobajasi |
Sauber |
+1 kör |
11 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
+1 kör |
12 |
P. di Resta |
Force India |
+1 kör |
13 |
A. Sutil |
Force India |
+1 kör |
14 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
+1 kör |
15 |
P. Maldonado |
Williams |
+1 kör |
16 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
+2 kör |
17 |
R. Barrichello |
Williams |
+2 kör |
18 |
J. Trulli |
Team Lotus |
+2 kör |
19 |
T. Glock |
Marussia-Virgin |
+3 kör |
20 |
J. D'Ambrosio |
Marussia-Virgin |
+4 kör |
21 |
N. Karthikeyan |
Hispania |
+5 kör |
|
Kiesők |
|
|
|
F. Massa |
Ferrari |
58. kör |
|
H. Kovalainen |
Team Lotus |
48. kör |
|
V. Liuzzi |
Hispania |
28. kör
|
|