Időmérő
f1gp.hu 2011.07.05. 20:38
Mi is úgy harangoztuk be a Kanadai Nagydíjat, hogy ha valahol, akkor itt mindenképpen verhető a Red Bull Racing és világbajnoka, Sebastian Vettel. A szabadedzések eredményei még ezt támasztották alá, de az időmérőn Vettel ismét megszerezte a pole pozíciót (idén már hatodszor), a második helyen végző Fernando Alonso még megszorongatni sem tudta. Felipe Massa a másik Ferrarival harmadik lett, Vettel csapattársa, Mark Webber rajtolhat a negyedik helyről.
Az időmérő edzés rajtjáig az aszfalt hőmérséklete tovább hűlt, végig 25 fok körül mozgott, elsősorban a felhős, szeles időjárás miatt. A levegő sem melegedett fel jobban 22 foknál. Az eső közelített Montrealhoz, de a mezőny szárazon megúszta a kvalifikációt.
Első etap (Q1)
A nagycsapatok pilótái már az első etapban összecsaptak egymással. Az utolsó szabadedzést megnyerő Sebastian Vettel a keményebbnek számító lágy gumin futott három gyors kört egymás után, amelyek mindegyike az addigi legjobbnak számított. Ezek után a címvédő vissza is hajtott a bokszba, továbbjutása nem forgott veszélyben, az pedig csak apró szépséghiba volt számára, hogy Fernando Alonso megelőzte őt a Ferrarival.
Ahogyan az lenni szokott, az igazi izgalmak az első húsz percben az alsóházban zajlottak. A Forma-1-ben tavaly debütáló csapatok közül továbbra is egyértelműen a Team Lotus a legjobb, de Jarno Trulli (aki idén először verte meg csapattársát időmérőn) és Heikki Kovalainen még mindig messze van attól, hogy elkapják például a Toro Rossót, melynek egyik versenyzője, Jaime Alguersuari most csak a 18. lett, és ezzel már az első etapban kiesett.
A Hispania mintha újabb lépést tett volna előre, Vitantonio Liuzzi bár utolsó körén megpördült, de így is megelőzte mindkét Virgint - igaz, Jerome D’Ambrosiót nem volt nehéz, mivel ő (egyedüliként a mezőnyből) a 107 százalékos szintidőtől is elmaradt. A belga az utolsó két szabadedzésen is elmaradt ettől a szinttől, és ezúttal sem műszaki hiba miatt nem volt gyorsabb, így valószínűleg ő kihagyja a holnapi versenyt - máskülönben nincs értelme a 107 százalékos szabálynak.
A második szabadedzés előtt 10 perccel Sergio Perez helyére beülő Pedro de la Rosa továbbra is szenved a Sauber autójával, ezúttal is érintőre vette a falat, de azon kívül, hogy a felnik látványosan szikráztak, nem történt semmi probléma. Az azonban már igazi meglepetés lenne, ha a Q2-ből tovább jutna, főleg, hogy erre az eddig látottak alapján ezúttal Kobajasi Kamuinak sem volt sok esélye.
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:13.822 |
- |
7 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:14.011 |
+0:00.189 |
6 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:14.026 |
+0:00.204 |
7 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:14.114 |
+0:00.292 |
7 |
5 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:14.374 |
+0:00.552 |
7 |
6 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:14.375 |
+0:00.553 |
10 |
7 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:14.699 |
+0:00.877 |
13 |
8 |
Paul di Resta |
Force India |
1:14.874 |
+0:01.052 |
10 |
9 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:14.920 |
+0:01.098 |
5 |
10 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:14.931 |
+0:01.109 |
11 |
11 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:14.970 |
+0:01.148 |
5 |
12 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:15.096 |
+0:01.274 |
11 |
13 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:15.331 |
+0:01.509 |
11 |
14 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:15.585 |
+0:01.763 |
10 |
15 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:15.694 |
+0:01.872 |
11 |
16 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:15.901 |
+0:02.079 |
10 |
17 |
Pedro de la Rosa |
Nincs |
1:16.229 |
+0:02.407 |
11 |
|
Kiesők |
18 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:16.249 |
+0:02.427 |
10 |
19 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
1:16.745 |
+0:02.923 |
10 |
20 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
1:16.786 |
+0:02.964 |
12 |
21 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
1:18.424 |
+0:04.602 |
10 |
22 |
Timo Glock |
Virgin |
1:18.537 |
+0:04.715 |
12 |
23 |
Narain Karthikeyan |
Hispania Racing |
1:18.574 |
+0:04.752 |
11 |
|
107%-os határ: 1:18.989 |
24 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
1:19.414 |
+0:05.592 |
13 |
Második etap (Q2)
A középső etapban a nagycsapatok is a szuperlágy gumikon küldték pályára versenyzőiekt, talán elsősorban azért, mert igencsak lógott az eső lába, így nem kockáztathatták meg, hogy nem futnak már az első percekben biztos továbbjutást érő köridőket.
A lágyabb keverékkel Felipe Massa volt a leggyorsabb, a Ferrari mögött a két Red Bull, majd csapattársa, Alonso következett. Az 5-8. helyeken a McLaren és a Mercedes pilótanégyese osztozott. A top10-ben a két Lotus Renault biztosította még a helyét, igazából Vitalij Petrov és Nick Heidfeld továbbjutása sem fogott veszélyben.
A kiesők közül Paul di Resta volt a legjobb, de ő is közel három tizedmásodpercre elmaradt Heidfeldtől. A skót újonc mellől a Williams elsőéves pilótája, Pastor Maldonado rajtol majd. Mindkettejük részéről elismerésre méltó teljesítmény, hogy megverték sokkal rutinosabb csapattársaikat.
A Sauber beugrója, a rutinos De la Rosa végül a 17. helyről rajtol majd, de csak 3 tizedmásodperccel kapott ki Kobajasitól, ami a körülményeket figyelembe véve egyáltalán nem rossz teljesítmény.
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:13.431 |
- |
5 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:13.486 |
+0:00.055 |
5 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:13.654 |
+0:00.223 |
4 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:13.672 |
+0:00.241 |
4 |
5 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:13.926 |
+0:00.495 |
4 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:13.950 |
+0:00.519 |
4 |
7 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:13.955 |
+0:00.524 |
5 |
8 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:14.242 |
+0:00.811 |
5 |
9 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:14.354 |
+0:00.923 |
5 |
10 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:14.467 |
+0:01.036 |
9 |
|
Kiesők |
11 |
Paul di Resta |
Force India |
1:14.752 |
+0:01.321 |
9 |
12 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:15.043 |
+0:01.612 |
10 |
13 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:15.285 |
+0:01.854 |
10 |
14 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:15.287 |
+0:01.856 |
10 |
15 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:15.334 |
+0:01.903 |
8 |
16 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:15.361 |
+0:01.930 |
9 |
17 |
Pedro de la Rosa |
Nincs |
1:15.587 |
+0:02.156 |
10 |
Harmadik etap (Q3)
Nem is volt kérdés, hogy a legjobb tízbe bekerülő pilóták rögtön a szuperlágy gumikkal próbálkoznak - az eső ugyanis egyre közelebb került a pálya térségéhez.
Az első körök után Sebastian Vettel volt a leggyorsabb Massa, Alonso és Webber előtt. A leintésig a sorrend már nem sokat változott, Alonso megelőzte csapattársát, de Vettelre nem volt veszélyes, közel két tizedmásodperccel kikapott az idei időmérőket uraló némettől.
Alonso utolsó köre után Massa a harmadik helyre csúszott, de biztosan nem fog bánkódni emiatt, mivel ez idei legjobb rajthelyezése, és innen akár még a győzelemre is jó esélye lesz. Ugyanez igaz a délelőtti szabadedzést a KERS meghibásodása miatt teljesen kihagyó Mark Webberre is, igaz, őt biztosan nem vidítja fel a tény, hogy ismét kikapott csapattársától, ezúttal négy tizedmásodperccel.
Az elmúlt hetekben a Red Bull egyik legnagyobb kihívójává előlépő McLaren Kanadában nem villogott, Jenson Button még a mercedeses Nico Rosbergtől is kikapott. Az ötödik rajtsoron a két Lotus Renault osztozik, Heidfeld 23 ezredmásodperccel megverte Petrovot.
Az azonban mindenképpen jó versenyt ígér, hogy az első és a tizedik helyezett között alig egy másodperc a különbség, az élmezőny tehát egymás nyakán autózhat majd, a dupla előzési zóna pedig látványos csatákat hozhat.
Egy-egy apró hiba is elég ahhoz, hogy valaki összetörje az autóját (a szabadedzéseken szép számmal láttunk pédát erre), és ekkor a versenyen a biztonsági autó máris pályára hajt, ami újabb fordulatot adhat az eseményeknek. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb pilóta esőre számít, ami szintén tovább bonyolíthatja a 70 körös futamot, ami magyar idő szerint vasárnap este 19 órakor kezdődik. Egy biztos, érdemes lesz megnézni az idei szezon hetedik nagydíját, mert az különösen izgalmasnak ígérkezik.
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:13.014 |
- |
6 |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:13.199 |
+0:00.185 |
8 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:13.217 |
+0:00.203 |
8 |
4 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:13.429 |
+0:00.415 |
8 |
5 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:13.565 |
+0:00.551 |
7 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:13.814 |
+0:00.800 |
5 |
7 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:13.838 |
+0:00.824 |
8 |
8 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:13.864 |
+0:00.850 |
4 |
9 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:14.062 |
+0:01.048 |
7 |
10 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:14.085 |
+0:01.071 |
7 |
2011-es Kanadai Nagydíj, rajtsorrend:
1.
s
o
r
|
1.
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:13.014
|
2.
Fernando Alonso
Ferrari
1:13.199
|
2.
s
o
r
|
3.
Felipe Massa
Ferrari
1:13.217
|
4.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:13.429
|
3.
s
o
r
|
5.
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:13.565
|
6.
Nico Rosberg
Mercedes GP
1:13.814
|
4.
s
o
r
|
7.
Jenson Button
McLaren-Mercedes
1:13.838
|
8.
Michael Schumacher
Mercedes GP
1:13.864
|
5.
s
o
r
|
9.
Nick Heidfeld
Lotus Renault
1:14.062
|
10.
Vitalij Petrov
Lotus Renault
1:14.085
|
6.
s
o
r
|
11.
Paul di Resta
Force India
1:14.752
|
12.
Pastor Maldonado
Williams
1:15.043
|
7.
s
o
r
|
13.
Kobajasi Kamui
Sauber
1:15.285
|
14.
Adrian Sutil
Force India
1:15.287
|
8.
s
o
r
|
15.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:15.334
|
16.
Rubens Barrichello
Williams
1:15.361
|
9.
s
o
r
|
17.
Pedro de la Rosa
Nincs
1:15.587
|
18.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:16.249
|
10.
s
o
r
|
19.
Jarno Trulli
Team Lotus
1:16.745
|
20.
Heikki Kovalainen
Team Lotus
1:16.786
|
11.
s
o
r
|
21.
Vitantonio Liuzzi
Hispania Racing
1:18.424
|
22.
Timo Glock
Virgin
1:18.537
|
12.
s
o
r
|
23.
Narain Karthikeyan
Hispania Racing
1:18.574
|
24.
Jerome D'Ambrosio
Virgin
1:19.414
|
|