Futam
f1gp.hu 2011.07.06. 00:23
Az utolsó körig vezette a Kanadai Nagydíjat Sebastian Vettel, ám Jenson Button nyomása alatt elkövetett egy apró hibát, amit kihasználva a McLaren pilótája győzött. Buttont a versenyfelügyelők még utólag megbüntethetik, korábban két incidense is erősen kérdéses volt. A futam az óriási eső miatt két órán át szünetelt. Webber harmadik lett, Alonso és Hamilton is kiesett, Schumacher nagyszerű versenyt futott.
Az időjósok előrejelzése bevált, Montrealban a Forma-1-es futam rajtja előtt esett az eső, és a magyar idő szerint 19 órás rajtra vizes aszfalton, biztonsági okok miatt a safety car mögött került sor. A biztonsági autó azonban nem engedte el a mezőnyt, az első négy körben Bernd Mayländer Mercedes mögött haladtak a pilóták.
A repülőrajt gördülékenyen lezajlott, és bár Fernando Alonso tapadt Sebastian Vettelre, és többször is előzni próbált, a listavezető megőrizte első helyét. Mögöttük Mark Webber és Lewis Hamilton autója összeakadt a kettes kanyarban, a Red Bull ausztrálja megpördült, és visszaesett a 14. helyre, Hamilton kisebb veszteséggel megúszta.
Hamilton megkezdte a felzárkózást, de Schumacher kitessékelte a pályáról, így visszaesett csapattársa, Jenson Button mögé, akit hamar utolért, és a célegyenesben megpróbálta megelőzni. Button balra, a betonfal felé húzott, és Hamilton is ott akart elmenni kollégája mellett, viszont nem volt elég hely, és a két McLaren összeért, ráadásul Hamilton autójának bal hátsó felfüggesztése is tönkrement, így neki itt véget ért a verseny (a versenyfelügyelők a futam után hirdetnek ítéletet az ügyben).
Mivel a McLaren bajnoka még visszahajtott a pályára (bizonyára nem tudta felmérni, hogy mennyire sérült meg az autója), ezért a safety car újra szerepet kapott a 8. körben. Így ugrott Vettel előnye is, de a 13. körben az új rajt után ezt újra elkezdte felépítgetni.
Button a koccanás után a bokszba hajtott, ahol kiderült, hogy autója nem sérült meg jobban, így ő folytathatta. A McLaren versenyzője a biztonsági autó mögött túl gyorsan hajtott, így egy bokszutca-áthajtásos büntetés is várt rá. Ezt letöltötte, majd a helyenként egyre inkább felszáradó pályán az intermediate (köztes esőgumi) gumikkal könnyedén nyert több pozíciót is az esőgumit használó társaival szemben.
Kanadában azonban ritkán van sima verseny, és már ekkor egyértelmű volt, hogy az idei sem lesz az. Az eső újra elkezdett szakadni (Button példáját követve ekkor már többen, például Alonso és Schumacher is intermediate-re váltott), olyannyira, hogy a 20. körben be is küldték a biztonsági autót. Ezt kihasználva Vettel, Massa, Webber és Alonso is új szett esőgumit vett fel a bokszban, Kobajasi, Heidfeld, Petrov és di Resta ugyanakkor nem váltott gumit, így az élmezőny alaposan összekuszálódott. A biztonsági autó mögött a 24. körben ez volt a sorrend a top10-ben: Vettel, Kobajasi, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, De la Rosa és Button.
Az eső nem csillapodott, és a pilóták folyamatosan arra panaszkodtak, hogy a pálya egyes pontjain áll a víz, és a látási viszonyok is nagyon rosszak, érett tehát a verseny ideiglenes leállítása, amire a 25. körben sor is került.
A 70 körös futam megszakítása azoknak kedvezett, akik nem cseréltek gumit a biztonsági autó mögött (Vettel és Massa persze nem panaszkodhat, hiszen az első és a harmadik helyre álltak vissza), közülük is a második helyen álló Kobajasi volt az eset legnagyobb nyertese.
Magyar idő szerint 21:50-kor, közel kétórás szünet után a 26. körrel végre folytatódhatott a verseny - már ha a biztonsági autó mögötti körözgetést lehet annak nevezni. Más választás azonban nem volt, hiszen a pilóták így legalább felmérhették a pálya állapotát. Az autók nagy vízfüggönyt húztak maguk mögött, ez nagyon rontja a látási viszonyokat.
Kilenc kör megtétele után azonban a biztonsági autó visszaállt a bokszba, és újra elrajtolt a mezőny, ma már harmadszor.
A 34. körben, még a biztonsági autó mögül Jerome D’Ambrosio kiállt intermediate gumikért, de mint később kiderült, ez túl korai volt, bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
A következő két körben a teljes mezőny intermediate gumikra váltott, kivéve az élen autózó Vettelt. A kerékcserékkel a mezőny ismét összekuszálódott, majd tovább bonyolította a helyzetet, hogy a biztonsági autót a 37. körben ismét a pályára vezényelték (Vettel ekkor cserélt gumit, szerencséje volt az időzítéssel). Történt ugyanis, hogy Alonso és a mai ügyeletes akcióhős, Button összeakadt, és a megpördülő Ferrari a rázókövön fennakadva a pálya mellett maradt. Ezt az esetet szintén a futam után tárgyalják majd a versenyfelügyelők. Button egyébként bal első defektet kapott, így ismét a bokszba kellett mennie.
A 40. körtől ismét Vettel állt az élen - végre nem a biztonsági autó -, és azonnal meg is lógott üldözői elől. Kobajasi nyakára megérkezett Massa, kettejük közt komoly csata kezdett kibontakozni a második helyért. A hátul haladó Massa immáron használhatta az állítható hátsó szárnyat is, mivel az utolsó 24 körre ezt is engedélyezték a mezőnynek (esőben, vizes pályán nem használhatják).
Kiváló tempót futott a negyedik helyen autózó Michael Schumacher is, a Mercedes hétszeres világbajnoka remek előzésekkel kapaszkodott egyre feljebb. A rutinos német az egymással csatázó Kobajasit és Massát egyszerre előzte meg és már második volt.
Az 51. kör végén elsőként az élmezőnyből Webber slick gumikra váltott, majd Schumacher, újabb egy körrel később pedig Vettel is cserélt. A cserék után Kobajasi az ötödik helyre esett vissza, és ez komoly hatással volt a folytatásra. Az őt támadó Heidfeld a 2-es kanyarban nekikoccant hátulról (a japán egy pillanatra mintha megtorpant volna, ami meglepte Heidfeldet) és letört a Lotus Renault első szárnya, ami az autó alá szorult. Heidfeld kicsúszott, de mivel törmelékek maradtak a pályán, az 57. körben ismét behajtott a biztonsági autó. Az egyik pályabíró a takarítás során elesett a pályán, és Kobajasinak erőteljesen lassítania kellett, hogy ne üsse el - a kanadai káoszhoz ilyen jelenetek is dukálnak.
A 60. kört már ismét Vettel vezette fel, Schumacher megtámadta ugyan, de ő sem tudta megelőzni. Sőt, a Mercedes pilótája innentől kezdve kénytelen volt hátrafelé figyelni: egyrészt mert Vettel eltűnt előle, másrészt hátulról utolérte őt Webber és Button is. Webber meg is próbálkozott az előzéssel, de a célegyenes előtti sikánt nem tudta bevenni, így a büntetést elkerülendő visszaengedte maga elé a Mercedest. Az ausztrál a következő körben is elrontotta a sikánt, ezt kihasználva Button megelőzte, majd a 65. körben Schumacher mellett is könnyedén elment.
A mezőny leggyorsabb tagja az utolsó körökben egyértelműen Button volt, és egyre közelebb került Vettelhez is. Button tempója dicséretes, de nem lehet tudni, hogy a versenyfelügyelők szabnak-e ki rá újabb büntetést, ugyebár két ügye is elbírálásra vár.
Vettel az utolsó körben hibázott, leszaladt a pályáról, így Button könnyedén megelőzhette és megszerezte idei első győzelmét. Vettel másodikként ért célba, és csak az apró hiba miatt lehet csalódott, hiszen ezzel a 18 ponttal tovább növelte összetettbeli előnyét. A harmadik helyet a Schumachert végül megelőző Webber szerezte meg.
Schumacher így leszorult a dobogóról, de nincs oka szomorkodni, hiszen a körülményeket kihasználva így is a várakozáson felül szerepelt - persze nyilvánvalóan szívesen pezsgőzött volna, visszatérése óta először volt ehhez nagyon közel.
Vitalij Petrov értékes pontokat szerzett ötödikként célba érve. A verseny nagy részében sokkal jobban álló Massa és Kobajasi a hatodik és a hetedik helyeken osztozott, Massa egy alkalommal a falnak is nekicsapta Ferrarija orrát.
A Toro Rosso is profitált a kaotikus körülményekből, Jaime Alguersuari és Sébastien Buemi is pontot szerzett, közrefogva a williamses Rubens Barrichellót.
Az idei nyolcadik futamot, az Európa Nagydíjat két hét múlva Valenciában rendezik.
A versenyfelügyelők utólag nem bünteték meg Buttont, így győzelme véglegesnek tekinthető.
A 2011-es Kanadai Nagydíj, végeredménye:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
4:04:39.537 |
25 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
+0:02.709 |
18 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:13.828 |
15 |
4 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+0:14.219 |
12 |
5 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+0:20.395 |
10 |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:33.225 |
8 |
7 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+0:33.270 |
6 |
8 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+0:35.964 |
4 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+0:45.117 |
2 |
10 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
+0:47.056 |
1 |
11 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+0:50.454 |
|
12 |
Pedro de la Rosa |
Nincs |
+1:03.607 |
|
13 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+ 1 kör |
|
14 |
Narain Karthikeyan |
Hispania Racing |
+ 1 kör |
|
15 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+ 1 kör |
|
16 |
Timo Glock |
Virgin |
+ 1 kör |
|
17 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+ 1 kör |
|
18 |
Paul di Resta |
Force India |
+ 3 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:16.956 (Jenson Button) |
|
Kiesők |
19 |
Pastor Maldonado |
Williams |
62. kör |
|
20 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
56. kör |
|
21 |
Adrian Sutil |
Force India |
50. kör |
|
22 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
37. kör |
|
23 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
29. kör |
|
24 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
8. kör |
|
|