Futam
f1gp.hu 2011.09.03. 14:08
A Magyar Nagydjon idn mr zsinrban harmadszor kapott ki a Red Bull Racing, a Hungaroringen a 200. versenyt teljest mclarenes Jenson Button nyert a cmvd Sebastian Vettel eltt. A dobog harmadik fokra a ferraris Fernando Alonso kapaszkodott fel az idnknt esvel neheztett, ltvnyos csatkkal tarktott 70 krs futamon. Lewis Hamilton a rossz taktika miatt bukta el a gyzelmet s csak 4. lett. Vettel msodik helyvel is nvelte elnyt sszetettben.
A Magyar Nagydjak trtnetben meglehetsen szokatlan krlmnyek kzt, szemerkl esben rajtolt el a mezny a 2011-es viadalon a Hungaroringen. Legutbb 2006-ban rendeztek ess Forma-1-es futamot a magyar plyn, azt leszmtva ltalban mindig a pokoli hsg okozott nehzsget a piltknak.
A mostani llapotok azrt rtk vratlanul a meznyt, mert az elmlt kt napban egyltaln nem esett, gy a piltknak a versenyen kell elszr boldogulniuk az ess, csszs aszfalton. A leveg 18, az aszfalt 20 fokos volt a verseny elejn.
A rajtnl minden autn kztes esgumi, vagyis intermediate abroncs volt. A piltk nagyon figyeltek egymsra, nem trtnt baleset. A Red Bull vilgbajnoka, Sebastian Vettel megtartotta els helyt, Lewis Hamiltonnak nem volt eslye a bels vrl komolyan tmadni, st, az els kanyarban csapattrsa, a msik McLarent vezet Jenson Button prblkozst kellett visszavernie.
Mgttk a kt Mercedes ismtelten szenzcisan rajtolt, Nico Rosberg a hetedikrl a negyedikre, Michael Schumacher a kilencedikrl az tdik helyre ugrott fel. Fernando Alonso azonban hamar visszaelzte mindkt Mercedest, de a negyedik krben leszaladt a mfre a kettes kanyarban, s ezt kihasznlva Rosberg ismt el kerlt.
Az autk ltvnyosan csszkltak, mivel az es ekkor jobban rkezdett, s mr-mr az esgumikra lett volna szksg, de nem lehetett tudni, hogy meddig fog esni. Vgl senki sem hajtott be a bokszba kerkcserre, mindenki az intermediate gumikon szenvedett tovbb, ami j dnts volt, mert az es elllt.
Az len Vettel llt ugyan, de Hamilton folyamatosan ott loholt mgtte, s taln ez is kellett ahhoz, hogy a pontverseny llovasa elkvessen egy apr hibt, az 5. krben a kettes kanyarban kicsszott, s Hamilton megelzte.
Tbben is rontottak, szintn a kettes kanyarban a hatodik helyen autz Felipe Massa hibzott, megprdlt s a gumifalnak koccant hts szrnyval, aminek bal oldali fggleges terelelemnek vge le is trt. Ettl mg folytathatta, de nyilvnvalan ez a srls rontott Ferrarija aerodinamikai teljestmnyn. Mg Massa visszakecmergett a plyra, Mark Webber (Red Bull), Schumacher s Paul di Resta (Force India) is elment mellette.
A kilencedik kr legelejn a clegyenes vgn Alonso teljesen ms veket hasznlva jra megelzte Rosberget. A kvetkez krben megkezddtek a kerkcserk is, a fokozatosan felszrad idelis v lehetv tette, hogy a piltk felvegyk a slick gumikat. Elsknt a 10. krben Webber, Massa, Vitalij Petrov (Lotus Renault) s Rubens Barrichello (Williams) vltott szuperlgy abroncsra, majd a kvetkez kt krben mindenki megtette ugyanezt az lmeznybl.
Hamilton s Vettel a 12. kr vgre idztette els bokszltogatst, s mindketten az lre llhattak vissza, de Button - aki egy krrel korbban szervizelt - megrkezet Vettel nyakra. A McLaren piltja nem is teketrizott sokat, az egyes kanyarbl jobban kigyorstva a kettes kanyarban mr a cmvd eltt fordult el. Ugyanezen a ponton elzte meg Webber Alonst, gy a kt McLaren mgtt a kt Red Bull haladt a legjobb pozcikban.
A 25. krben a bokszutca kijratban kigyulladt Nick Heidfeld Lotus Renault-ja, a nmet rmlten meneklt a lngol autbl, ami olts kzben mg robbant egy kisebbet, s egy alkatrsz eltallta az egyik plyabr lbt is. Szerencsre azonban nem trtnt komolyabb problma. Heidfeld percekkel az eset utn gy nyilatkozott, hogy a tervezettnl jval tovbb tartott, s valsznleg tlforrsodott valami az autban.
Heidfeld tzestekor megkezddtt a kerkcserk msodik kre, a 25. kr vgn Webber egy krrel ksbb pedig Hamilton is killt. Vettel Hamiltonhoz kpest jabb kt krrel tovbb kinn maradt, s csapattrsa, Webber el llt vissza, teht vesztett a ksbbre idztett kerkcservel. A bajnok azonban hamar sszekapta magt, s biztos elnyre tett szert Webberrel szemben. Az len autz McLaren-du pozcijt sem veszlyeztette senki.
Webbert azonban utolrte Alonso, mg a hatodik helyen halad Kobajasi Kamui Massval a nyakn autzott. Elzs azonban egyik prbaj vgn sem lett, elbb Kobajasi, majd 36. kre vgn Alonso is kereket cserlt, a versenyen mr harmadszor.
A Ferrari spanyolja ezutn nagyon gyors volt, s mivel Webber csak kt krrel ksbb cserlt kereket ( a kemnyebb gumikat, a lgy keverket kapta meg), gy az egyik Red Bullt mris megelzte. A kvetkezre sem kellett sokat vrnia, Vettel ugyanis mg ksbb llt ki szerelihez, s gy is a spanyol mg llt vissza, szintn a srga jelzs lgy gumikon. Alonso s Hamilton szuperlgy gumikon folytatta, gy nekik mindenkppen egy kerkcserjk mg htra volt, Button s a kt Red Bull azonban az elvileg valamivel tartsabb lgy gumikon folytatta, elmleti esly volt r, hogy k ezeken teljestik az akkor htralv 28-30 krket.
Schumacher ekkor mr nem volt versenyben, a 28. krben a Massa elleni csata kzben megprdlt, s br nem tkztt neki semminek, nem tudta folytatni. Sergio Perez j szereplsnek egy bokszutca-thajtsos bntets miatt lttek.
23 krrel a vge eltt jra eleredt az es, Hamilton megprdlt, s br fittyet hnyva a forgalomra, azonnal jra menetirnyba lltotta McLarenjt (az egyik Force India csak a fvn tudta kikerlni a veszlyes manvert), de Button gy is megelzte, s Vettel is megrkezett a nyakra. Az es csendesen esett, de Alonso gy is lgy slick gumikat vett fel a bokszban, nem vllalta be a kztes esgumikat. Hamilton az 51. krben visszaelzte Buttont, aki a clegyenesben az elzsi znban vgott vissza. A kettes kanyarban azonban Button ismt kisodrdott, gy Hamilton visszavehette a vezetst. Izgalmas csata volt, aminek taln a McLaren bokszban annyira nem rltek.
17 kr volt vissza, amikor Hamilton intermediate gumikra vltott, de ez baklvsnek bizonyult, mert az es elcsendesedett. Webber is ugyangy jrt, k ketten a 4. s a 6. helyre estek vissza, miutn jra slick gumira vltottak. Hamilton az 57. krben ismt a bokszban jrt, ezttal tutazban, a versenyfelgyelk ugyanis bokszutca-thajtsos bntetsre tltk a fentebb rszletezett feleltlen manver miatt. A bntets letltse alatt Massa s Webber is elment mellette, majd a ferraris brazilt megelzve Webber feljtt a negyedik helyre. Massa Hamiltont sem tudta feltartani, s hamarosan vlaszt kaptunk arra, hogy mirt nem: kerkcserre kihajtott a bokszba, teht gumijai mr nem tapadtak kellkppen.
10 krrel a leints eltt Button vezetett Vettel eltt, mgttk messze lemaradva Alonso kvetkezett, akinek egy megcsszs is belefrt, Webber, Hamilton s Massa annyira le volt maradva mgtte. A hetedik helyen autz di Resta mr krhtrnyban volt, mgtte nagy csata zajlott a pontszerz helyekrt Buemi, Rosberg, Kobajasi s Alguersuari kzt. Webber s Hamilton ppen ezt a bolyt rte utol, s Hamilton a lekrzs kzben el is ment Webber mellett. A McLaren britje ezzel lnyegben le is nullzta a bntetst, hiszen eltte is negyedik volt.
A leintsig mr nem trtnt vltozs a pontszerzk kzt, Button teht a lehet legjobb mdon, gyzelemmel nnepelte 200. Forma-1-es futamt. Ez volt plyafutsa 11. gyzelme a sorozatban. Vettel is maximlisan elgedett lehet a msodik hellyel, hiszen csapattrsa, a pontversenyben tovbbra is msodik Webber ezttal mgtte vgzett, gy tovbb nvelhette elnyt. Nyolc futammal a szezon vge eltt 85 pont a cmvd elnye.
Alonso harmadik lett, amihez kellett Hamilton rossz dntse is, gy sem lehet elgedetlen. Az intermediate gumik ltal a futam msodik felben megtrflt Hamilton s Webber a 4. s 5. helyen rt clba, mgttk Masst intettk le.
Paul di Resta eddigi legjobb F1-es eredmnyt szlltva 7. lett, a Force India skt piltjnak nagyon kijrt mr a j eredmny, hiszen az utbbi idben balszerencss volt. A Toro Rosso idei msodik ketts pontszerzst knyvelhette el, a 23. helyrl rajtol Buemi nyolcadik, Alguersuari tizedik lett. Kztk Rosberget intettk le kilencedikknt.
A 2011-es Forma-1-es vilgbajnoksg ngy ht mlva, a nyri szntet kveten a Belga Nagydjjal folytatdik augusztus utols htvgjn.
A 2011-es Magyar Nagydj vgeredmnye:
|
Pilta |
Csapat |
Htrny |
Pontok |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:46:42.337 |
25 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
+0:03.588 |
18 |
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:19.819 |
15 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:48.338 |
12 |
5 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:49.742 |
10 |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+1:23.176 |
8 |
7 |
Paul di Resta |
Force India |
+ 1 kr |
6 |
8 |
Sbastien Buemi |
Toro Rosso |
+ 1 kr |
4 |
9 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+ 1 kr |
2 |
10 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+ 1 kr |
1 |
11 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+ 1 kr |
|
12 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+ 1 kr |
|
13 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+ 2 kr |
|
14 |
Adrian Sutil |
Force India |
+ 2 kr |
|
15 |
Sergio Perez |
Sauber |
+ 2 kr |
|
16 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+ 2 kr |
|
17 |
Timo Glock |
Virgin |
+ 4 kr |
|
18 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+ 4 kr |
|
19 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+ 5 kr |
|
20 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+ 5 kr |
|
|
Leggyorsabb kr: 1:23.415 (61. kr) (Felipe Massa) |
|
Kiesk |
21 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
55. kr |
|
22 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
26. kr |
|
23 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
23. kr |
|
24 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
17. kr |
|
|