Szabadedzsek, idmr edzs
Minden nagydj pnteken, kt szabadedzssel kezddik. 2007 ta mindkt szabadedzs 90 percig tart. (Az egyetlen kivtel a Monaci Nagydj, ahol hagyomnyosan cstrtkn tartjk az edzseket, pnteken sznnap van.) Szombaton van az idmr edzs eltt a harmadik trning.
Az idmr edzsen a vasrnapi verseny rajthelyeit dntik el, a versenyzk leggyorsabb kre alapjn. Az edzs szablyait 2003 ta folyamatosan vltoztattk. A jelenlegi rendszer 2006 ta van rvnyben. Utoljra a 2008-as trk versenyhtvge eltt mdostottk, a Super Aguri csapat visszalpse miatt.
2010-tl betiltottk a futam alatti tankolst, a tltberendezsek szlltsa miatti risi kltsg miatt, teht a bokszillsok alkalmval csak kerkcsere trtnik. Ezzel a boxkillsok 5-6 msodperccel lettek rvidebbek. Ettl azt is vrjk, hogy a piltknak kevesebb lehetsgk lesz a boxban pozcit nyerni, teht szvesebben vlasztjk a plyn val elzst.
A csapatok kzs megegyezssel 2009 utn visszahozzk a KERS rendszert, mely a fkezskor elnyelt energit nyeri vissza.
Mivel a mezny 26 fsre bvlt, ezrt az idmrn is mdostottak 2010-ben: A Q1-ben s a Q2-ben 5-5 helyett 7-7 pilta esik ki, teht a msodik etapban 18-an, a harmadik etapban pedig 10-en vesznek rszt. A harmadik etapban is mdostottak, az elshz s a msodikhoz hasonlan res tankkal fogjk teljesteni.
A pontrendszeren is vltoztattak 2010-ben: a korbbi 10-8-6-5-4-3-2-1 helyett az els tz helyezett kap pontot, mgpedig: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 elosztsban.
A verseny lebonyoltsa
A verseny ltalban helyi id szerint 14.00 rakor, a felvezet krrel kezddik meg a biztonsgi aut mgtt, melynek a vgn a piltk elfoglaljk az idmrn elrt rajtpozcijukat rajtrcson. J ellenplda azonban erre a 2008-as Szingapri Nagydj, melyet este, 20:00 rakor kezdtek meg, a nagy ideltolds miatt. A start eltt egyms utn felgyullad 5 piros lmpa, majd mikor ezek egyszerre kialudnak, a mezny elrajtolhat.
A futam alatt a versenyzknek legalbb egyszer ki kell llniuk a bokszba. Itt gumit cserlhetnek s kisebb javtsokat is vgezhetnek az autn. A csapatok az elz vi konstruktr-vb sorrendjben helyezkednek el a bokszutcban. A rajtszmoktl eltren azonban itt nem emelik ki az egyni cmvd csapatt. Fontos a j idpont megvlasztsa a bokszillsra, ami kihathat a vgeredmnyre is. Emellett szmt a kerekek llapota, a benzin-mennyisg, ebbl kifolylag az aut tmege, ami alapveten befolysolja a versenyz kridejt. Ess futamnl a csapatnak el kell dntenie, milyen gumitpussal indul a versenyre.
A versenyt azutn intik le, hogy az els helyen halad teljesti a kiszabott versenytvot. Kivtel, ha a futamid tllpi a maximlis kt rt, ekkor az adott kr befejezsvel vge a versenynek; illetve elfordul, hogy knyszersgbl flbeszakad a futam. Utbbi esetben ha a tervezett tv 75%-t teljestettk, teljes pontszmok jrnak a helyezsekrt, ha ez nincs meg, csak a pontok fele adhat. Azok a versenyzk szmtanak helyezettnek, akik a gyztes ltal megtett tv 90%-t teljestettk, fggetlenl attl, hogy leintettk-e ket vagy hamarabb knyszerltek killni.
A verseny vgn, a hrom legjobb helyezett versenyz llhat fel a dobogra. Ilyenkor mindhrman a gumigyrtt reklmoz sapkt viselnek. A versenyzkhz csatlakozik a gyztes pilta csapatnak valamely tagja is, de nem ll fel az emelvnyre. sszesen gy ngy djat adnak t. A trfek minden versenyen klnbz alakak. A dobog ltalban a boxutca pletn, a versenyplya skja felett helyezkedik el. A dobog mgtt a verseny hivatalos neve s a nagydj fszponzornak logja lthat. A szk Monacban egy kis lpcsre llhat fel az els hrom helyezett. Mindig az els helyezett versenyz s csapatnak a himnuszt jtsszk el, mikzben a hrom versenyz orszgnak zszljt felvonjk. A rendezvny elengedhetetlen kellke a pezsgzs. Ennek elterjedstl 1999-ig a Mot, 2000-ta a Mumm cg pezsgit bontjk meg a versenyek utn.
2009-tl a versenyzk nemcsak a futam utn ktelesek nyilatkozni a sajtnak, hanem az idmr edzs egyes szakaszai lezrultval, vagy kiessk utn. A dobogs versenyzk a hivatalos s ktelez televzis interj eltt tltznek (a pezsgvel lelocsolt ruha helyett megegyez kinzet szrazat vesznek fel, valamint a gumigyrt helyett a csapatra jellemz sapkt). Elszr angol nyelven krdezik ket, helyezsi sorrendben, majd a verseny egy-egy szitucijt elemzik videbejtszs alapjn, vgl a nem angol anyanyelv piltk sajt nyelvkn is szlnak orszguk tvnzihez.
Biztonsg
A sportgban sok versenyz halt mr meg baleset kvetkeztben, elssorban a korai idkben, az 1950-es vek elejtl az 1970-es vek vgig. A meghalt versenyzk nagy rsze a mai biztonsgi felszereltsg autkkal s plykkal megmenthetek lettek volna. A sportg utols kt balesetben meghalt versenyzje az osztrk Roland Ratzenberger s hromszoros vilgbajnok Ayrton Senna. Mindketten az 1994-es Formula–1 San Marin-i Nagydjon vesztettk letket. A Formula–1 msik legsttebb htvgje az 1960-as Belga Nagydj volt, amelyen szintn kett pilta halt meg.
Jackie Stewart, hromszoros vilgbajnok az elsk kztt volt, akik a sportg biztonsgosabb ttelrt kampnyolt. Sid Watkins professzor 1978-ban lett a Formula–1 forvosa, aki modernizlta a sportg biztonsgi httert. 2004-ben Gary Hartstein lett az utdja. A tragikus San Marin-i Nagydj is nagy lkst indtott el a biztonsgi berendezsek fejlesztsben.
Ma a versenyplyk mindegyikben kln krhzak vannak, a versenyzk mentst a baleset utn 15 msodpercen bell meg kell kezdeni. Az autk is sokkal biztonsgosabbak lettek, az autk elemeinek nagy rsze sznszlas anyagokbl kszl, amelyek elnyelik az tkzsbl keletkez energikat. Szintn fontos biztonsgi felszerels a Head And Neck Support rendszer (rvidtve HANS rendszer). Ez a szerkezet is sznszlas anyagbl kszl. A versenyz vllra tmaszkodva, annak kt oldaln rgzt szalagokkal kapcsoldik a versenyz sisakjhoz. Clja, hogy megakadlyozza a baleset sorn, hogy a versenyz feje tlsgosan elrelendljn, ennek kvetkezmnye lehet nyakcsigolyk srlse s a pilta be is theti a fejt a kormnyba. tkzskor risi erk hatnak a versenyzk testre. A valaha volt legnagyobb ilyen er, amelyet az illet tl is lt, David Purley 1977-es balesete volt. Testt a normlis gravitcis er 179,8-szorosa hzta elrefel, egy rvid ideig. A Formula–1 legveszlyesebb plyi kz tartozik a hossz s kanyargs rgi Nrburgring (Nordschleife) s a rendkvl gyors monzai plya.
Slyosabb balesetekhez vonul a plyra a Medical Car, magyarul egszsggyi aut. Ebben orvosok lnek, akik azonnal elltjk a balesetet szenved versenyzt, majd a plya krhzba viszik.
Veszlyhelyzetekben, pldul ers esben vagy baleset utn bekldik a Safety Cart, azaz a biztonsgi autt. Ebben a fzisban a biztonsgi aut a mezny eltt halad a sajt sebessgvel, ami jval alacsonyabb a Formula–1-es autk tempjnl. Ezalatt tilos az elzs (kivtelt kpeznek a lekrzttek, akik krhtrnyukat ledolgozhatjk a mezny mg visszatrve, de az egyms kzti sorrendjk nekik sem vltozhat s meg kell vrniuk, mg a versenybrk megadjk az engedlyt). Az gy megtett krk is beletartoznak a verseny kreibe. A biztonsgi autt 2000 ta a nmet Bernd Maylnder vezeti. 2009-tl a biztonsgi idszak alatt az autk sebessgt egy elektromos rendszer szablyozza. Ez lehetv teszi, hogy a korbbi vekkel ellenttben ismt a bokszba hajthassanak a versenyzk, mg a Safety Car a plyn van, mert gy nem jutnak jogosulatlan elnyhz
Zszlszablyok
Mivel a rdi-kommunikci sokszor nem megbzhat, a Formula–1-ben a plyabrk s a versenyzk kztti kommunikcit elsdlegesen zszlk s tblk szolgljk. Az adott szn zszlk lengetsvel figyelmeztethetik klnbz esemnyekre a versenyzket. 2007 ta a zszljelzseket a versenyzk a kormnyon tallhat kijelzn is lthatjk. A televzis kzvettseknl a kpernyn szintn megjelenik az adott szn jelzs.
Srga zszl s SC felirattal elltott tbla: nem lehet elzni, s bejn a Safety Car is
Zld zszl: ismt lehet elzni, a biztonsgi aut kiment
Piros zszl: A verseny, a szabadedzs, vagy az idmr edzs flbeszakad.
Kk zszl: Figyelmezteti a lassabb versenyzt, hogy engedje el az t lekrzni kszlt. Ha a pilta hromszor nem veszi figyelembe figyelmeztetst, boxutca-thajtsos bntetst kap. A boxutca kijratban lengetve: forgalom van a plyaszakaszon, kihajtsnl legyen vatos a versenyz.
Srga zszl: Tilos az elzs, a plyn lv valamilyen akadly miatt.
Ha a srga zszl mellett az SC felirattal elltott tblt is mutatjk, akkor bejn a Safety Car is.
Fehr zszl: Vigyzat! A plyn lass jrm halad.
Srga zszl piros cskokkal: Csszs a plya (olaj, es). A zszlt 3 krn t lengetik.
Fekete zszl narancssrga krrel a kzepn: Egy versenyzt figyelmeztetnek, hogy technikai problmja van s a kvetkez krben ki kell mennie a boxba. A zszl a hibs aut rajtszmt is jelzi.
Fekete-fehr zszl: Egy versenyzt a sportszertlen magatartsrt egyszeri alkalommal figyelmeztetik. Ezen a zszln is szerepel az rintett aut rajtszma.
Fekete zszl: Egy autt kizrnak a versenybl s haladktalanul ki kell llnia a boxba. A zszln szerepel az rintett rajtszma.
Alkalmazhat bntetsek
- boxutcn val thajts (drive through penalty) – kzben a versenyz nem llhat ki a csapat bokszba.
- stop-and-go penalty: az elbbi bntets annyival slyosbtva, hogy a versenyznek 10 msodpercig meg kell llnia, a csapat szereli ezalatt nem nylhatnak az authoz.
- futam kzbeni kizrs: fekete zszlval jelzik, ilyenkor versenyznek haladktalanul ki kell llnia a bokszba s jelentkeznie kell a versenyigazgatsgnl.
- idbntets: 25 msodpercet hozzadnak a versenyz idejhez. Akkor szabjk ki, ha a verseny vge fel kvet el olyan szablytalansgot, amirt thajtsos vagy killsos bntets jrna, illetve ha utlag llaptjk meg a szablytalansgot.
- utlagos kizrs
- pnzbntets (tbbnyire edzseken trtn bokszutcai gyorshajtsrt szabjk ki)
- htrasorols a rajtrcson (vltcsere t, motorcsere tzhelyes htrasorolst von maga utn, de veszlyes manver miatt is kiszabhat)
- edzsid trlse: a versenyznek a rajtrcs vgrl kell indulnia.
- konstruktri pontok levonsa: csak a versenyz kapja meg a helyezsrt jr pontokat. Akkor alkalmazzk, ha gy ltjk, technikai szablytalansg miatt a felelssg nem terheli a versenyzt. Ilyen bntetst kapott 1995-ben a Brazil Nagydjon a Williams s a Benetton, a 2000-es Osztrk Nagydjon a McLaren (csak az 1-es szm autjra), illetve ugyancsak a McLaren 2007-ben az egsz vadra. Ersen vitatott eljrs, mivel az aut nagyban meghatrozza a versenyz szereplst.
- eltilts: ilyen bntetst kapott 1989-ben Nigel Mansell egy futamra, 1994-ben Eddie Irvine s Mika Hkkinen egy-egy, Michael Schumacher kt futamra, 2005-ben a BAR csapat kt futamra.
- vilgbajnoki helyezstl val megfoszts: eddig csak 1997-ben Michael Schumachert bntettk gy, mivel a zrfutamon szndkosan hajtott neki Jacques Villeneuve autjnak. Versenyeredmnyeit azonban megtarthatta, azok beleszmtanak a statisztikiba.
Tesztelsi szablyok
A Formula–1-es autk fejlesztsnek legfontosabb eszkze a tesztels. A csapatok az autik mretarnyos (legfeljebb 60%-os) modelljeit szlcsatornkban, ksz konstrukciikat pedig versenyplykon tesztelik. 2008-tl jelents korltozs lpett letbe a tesztelsekre vonatkozan. A csapatok egy naptri vben legfeljebb 30 000 km-t tesztelhetnek, az FIA ltal kijellt helyszneken s idpontokban. Ebbe nem szmtanak bele a fiatal versenyzk felksztst szolgl tesztek s a promcis cl rendezvnyek. 2009-ben a csapatok kzti eslyegyenlsg megteremtse rdekben tovbb szigortottk a szablyokat: a csapatok az idny utols versenye s 2009. december 31. kztt hromszor egy napon keresztl gyakorolhatnak olyan versenyzvel, aki legfeljebb kt futamon szerepelt vagy ngy napot tesztelt a megelz 24 hnapban.
Forrs: Wikipedia, F1-live.hu
|