Michael Schumachert nyilvnvalan senkinek sem kell bemutatni, hiszen a htszeres Forma-1-es vilgbajnokot nem csak az autsport-rajongk ismerik, de a sportra immnis emberek is tudjk mihez ktni a nmetet.
A vilg egyik leghresebb sportolja 1969. janur 3-n ltta meg a napvilgot a nmetorszgi Hrth-Hermlheimben, Rolf Schumacher s Elisabeth Scheuer els gyermekeknt. A kis Michael ngyvesen vezetett elszr egy gokarthoz nagyon hasonl ngykerekt, amit desapja fabriklt neki, ami ppen alkalmas volt arra, hogy a csppsg rkapjon a versenyzsre. Az apa ugyan kmves volt, de msodllsban a kerpeni gokart-kzpontban dolgozott, persze nem a szakmjban. Michael - s ksbb ccse, Ralf - sorst az is megpecstelte, hogy desanyja szintn a gokart-plyn dolgozott, bfs volt. gy a Schumacher testvrek mr csak a szlk miatt is sok idt tltttek el a centrumban, s ha mr ott voltak, sokat is gokartoztak.
A hobbinak indul tevkenysg azonban kezdett komolyra fordulni, Michael tagja lett a Kerpeni Gokart Klubnak, s hihetnnk, hogy innen egyenes t vezetett a Forma-1-be. Csakhogy a kis tehetsgnek kemnyen meg kellett dolgoznia az elrelpsrt, hiszen csaldja szerny krlmnyek kzt lt, gy a gokartjra sem tudtak sokat klteni. A plyt termszetesen hasznltk profik is, akik a szemtbe dobltk a leselejtezett gumikat s alkatrszeket, amik Michaelk szmra aranyat rtek. Sz szerint, hiszen 1975-ben Schumacher az sszetoldozott gokartjval a nla sokkal pnzesebb, ergo jobb technikt birtokl rivlisokat maga mg utastva a klub bajnoka lett.
1984-ben s 1985-ben junior bajnok lett, 1986-ban a szeniorok kzt az sszetett harmadik helyig vitte, a kvetkez vben azonban mr a teljes nmet mezny behdolt neki. Michael teht megrett a kategriavltsra, 1988-tl mr formaautval versenyzett, rgtn kt szriban is. A Forma Knig sorozatot flnyesen megnyerte (a 10 futambk kilencet megnyert, a tizediken msodik lett...), a Forma Ford-ban pedig hatodik lett gy, hogy a versenyek egyharmadt kihagyta.
Ezen idszak azonban taln mg fontosabb volt szmra abbl a szempontbl, hogy ekkor figyelt fel r Willi Weber, aki a mai napig a menedzsereknt dolgozik. Weber akkor egy Forma-3-as istll csapatfnke volt (WTS - Weber Trella Stuttgart), s nem habozott sokat, 1989-re leszerzdtette a 20 ves tehetsget.
A nmet Forma-3-as mezny is gyorsan megtanulta a Schumacher nevet, Michael a kategriban tlttt els vben harmadik lett Karl Wendlinger s Heinz Herald Frentzen mgtt. A tri csatrozsa ezzel nem rt vget, a Mercedes mindhrmjukat bevette a fiatalokat tmogat programjba, gy 1990-ben a sportaut vilgbajnoksgban sszemrhettk tudsukat. Schumi 1990-ben a Forma-3-ban is helytllt, st, bajnok lett a WTS szneiben!
Az 1991-es v azonban mgsem telt el jelents siker nlkl, hiszen hirtelen a Forma-1-ben tallta magt. A Jordan istll piltjt, Bertrand Gachot-t ugyanis rcs mg zrtk (egy taxisofrrel tmadt nzeteltrse), a helyre Schumacher ugrott be. A Jordannel azonban nem sikerlt hosszabb tvon megegyeznie, helyette alrt a Benettonhoz. Kt httel a belga bemutatkozs utn Schumacher az Olasz Nagydjon is rajthoz llhatott, s kezdett vette egy pratlan F1-es plyafuts.
A monzai szerepls is emlkezetesre sikerlt. Michael az ltala is blvnyozott Ayrton Sennval csatzott, igaz, ez elssorban amiatt valsulhatott meg, mert a brazil a rajtnl jcskn visszaesett. A futamot Schumi az elkel 5. helyen zrta, s els benettonos versenyn rgtn megelzte csapattrst, a hromszoros vilgbajnok Nelson Piquet-t. A szezonbl htralv ngy futamon jabb hrom pontot kapart ssze.
Nem is volt krdses, hogy marad a Benettonnl, els teljes idnyben, 1992-ben is. Michael remekelt, de ebben az vben sem tudta elhomlyostani Nigel Mansellt, aki annyi balszerencse utn hihetetlen magabiztossggal szerezte meg a bajnoki cmet. Schumacher annak rlhetett, hogy feliratkozhatott a gyztesek sorba (ppen debtlsnak helysznn, Belgiumban nyert), s a vgelszmolsnl megelzte tbbek kzt Sennt is.
1993 nem sikerlt tl jl, a kvetkez vek viszont annl jobban. 1994-ben az els ngy versenyt megnyerte, s mivel rivlisai csak vergdtek, a negyedik fordul utn mris 30(!) ponttal vezetett Gerhard Berger eltt. A ngyes sikerszrit egy spanyol msodik hely, majd jabb kt gyzelem kvette, a hetedik fordul utn pedig mr 37 pontos frja volt az elsszm ldzv ellp Damon Hill eltt. Ekkor bizonyra kevesen gondoltk volna, hogy a bajnoki cmrl egyetlen pont fog dnteni...
Az 1994-ben bevezetett szablyvltozsoktl (technikai szigortsok) megszdl Williams szp lassan kezdett magra tallni, ezzel prhuzamosan Schumacher pedig meglehetsen gyenge szriba kezdett. A nmet visszaesse azonban a kls krlmnyeken mlott, hiszen az FIA (Nemzetkzi Automobil-szvetsg) vizsgldni kezdett a Benetton hza tjn, a B194-es modellnl pedig nem is minden stimmelt. Ennek az lett az eredmnye, hogy Schumachert kt verseny utn is diszkvalifikltk, a msodik esetet kveten pedig kt futamra el is tiltottk. Ezalatt Hill sorra nyerte a futamokat, de a hrom versennyel a szezon vge eltt visszatr Schumacherrel vgl sem brt.
Mondani szoks, hogy a bajnoki cmet megvdeni sokkal nehezebb, mint megszerezni. Schumacher esetben ez pont fordtva volt, az 1995-s ve valsgos stagalopp volt az elzhz kpest, legalbbis els rnzsre. Az idnynyit Brazil Nagydjon a msodik helyet megszerz David Coulthard kivtelvel mindenkit lekrztt. A folytats azrt nem volt ennyire egyszer, st, a harmadik fordul utn mr Hill vezetett. Schumacher azonban kt gyzelemmel gyorsan fordtott, s ksbb is sokkal kiegyenslyozottabban teljestett, mint legfbb ellenlbasa. Ennek ksznhette azt, hogy mr a szezon vge eltt bebiztostotta cmvdst.
Mikzben Schumacher a plyn kzdtt, menedzsere, Willi Weber is tette a dolgt. A Benettonnal kapcsolatos lland problmk (1995 is botrnnyal indult, akkor az zemanyag nem volt rendben az olaszoknl) s a csapatfnk, Flavio Briatorval megroml kapcsolat ahhoz vezetett, hogy Schumacher 1996-tl mr a rgi sikerek visszalltsn fradoz Ferrari versenyzje volt.
Az els ferraris vben az aut megbzhatatlansga miatt eslye sem volt beleszlni a bajnoki cmrt zajl kzdelembe, azt a Williams prosa kisajttotta magnak, s vgl Hill nyert az jonc Jacques Villeneuve eltt. Mgttk Schumi vgzett, a nmet radsul hrom futamot is megnyert (az els ferraris siker Barcelonban szletett meg), csapattrsa, Eddie Irvine viszont alaposan elmaradt tle, a Ferrari azonban gy is elcspte az ezstt a konstruktrk kztt.
Az 1997-es esztend sok jt grt, Schumacher sajt bevallsa szerint mgis kitrln az emlkezetbl ezt a szezont, legalbbis a legvgt mindenkppen. A Ferrari tcsbtotta a Benetton kt szakembert, Ross Brawnt s Rory Byrne-t, akiknek Michael mr addig is sokat ksznhetett. Az erstsnek meg is lett az eredmnye, hiszen br az els gyzelem csak az tdik versenyhtvgn, Monacban szletett meg, a nmet pilta egyrtelm vb-eslyess lpett el. A nagy ellenlbas Villeneuve volt, a kanadai pilta a Williamset elhagy Hill rnykbl kilpve igencsak megtltosodott, olyannyira, hogy bajnok lett. A kanadai-nmet pros a szezonzr jerezi futamon mutatta be azt az ominzus koccanst, amely utn Michael a kavicsgyban kttt ki, JV pedig elvergdve a clig bebiztostotta bajnoki cmt.
A Ferrari 1998-ban a szablyvltozsokban (lasstottk az autkat, s tbbek kzt ekkor vezettk be a bordzott gumikat is, amik a 2008-as idny vgig voltak hasznlatban) ltta a Williams sikerkorszaknak megszaktsnak lehetsgt. Ezen szmtsuk be is jtt, m pechjkre a McLaren gyorsabban alkalmazkodott az j regulkhoz, Mika Hkkinen pedig verhetetlen volt. Az idny rosszul indult Schumacherk szempontjbl, de a 9. fordul utn a nmet kt pontra meg tudta kzelteni rgi ismerst. A hajr azonban Hkkinennek sikerlt jobban, aki az utols futamon, Japnban gyztt s bajnok lett. Schumacher Szuzukban a mezny vgrl indult (a felvezet krben a kuplungja rakonctlankodott, ezrt kerlt htulra), de felkzdtte magt a harmadik helyre, m ekkor egy gumiproblma vgleg vget vetett a versenynek s az idnynek is.
Silverstone 1999-ben is kzponti szerepet kapott Schumacher letben. A Ferrari klasszisa a szezon nyolcadik futamn a rajt utn a Stowe kanyarban - fk hjn - ugyanis egyenesen tovbbhajtott, s 107 kilomter per rs sebessggel a gumifalba frdott. A futamnak lttek, de nem sokkal a krhzba szllts utn kiderlt, Michael jobb lbban a sp- s a szrkapocscsont is eltrt, vagyis a bajnoki remnyek is elszlltak - ismt. Schumacher hat futam utn trt vissza (ezalatt Mika Salo helyettestette, a finn 10 pontot szorgoskodott ssze) s rgtn egy ketts gyzelemhez segtette csapatt, termszetesen Irvine volt az els, de az r Schumi tmogatsval sem tudta megelzni Hkkinent a vgelszmolsnl.
A kvetkez vek azonban mindenrt krptoltk a vrsket, hiszen 2000-tl pldtlan gyzelmi sorozat kvetkezett. 2000 s 2004 kztt Schumacher t vilgbajnoki cmet szerzett, vagyis htszeres vilgbajnokknt kerlt be a trtnelemknyvekbe.
Az, ami nem sikerlt Hkkinennek, Coulthardnak, Rikknennek s a ferraris csapattrsaknak sem, 2005-ben sszejtt Fernando Alonsnak. A spanyol klasszis a Renault-val verhetetlen prost alkotott, amely addig a Ferrarira jellemz magabiztossggal hdtotta el a bajnoki cmeket. Schumacher egyetlen futamot tudott csak megnyerni (azt az Amerikai Nagydjat, amelyen csak hat aut rajtolt el a gumihbor miatt...), az utols ngy versenyen pedig mr gy lt autba, hogy tudta, matematikailag sincs eslye az jabb cmvdsre.
A kibrndt idny utn 2006-ban mr ismt az "igazi" Michael Schumachert lthatta a kznsg, a nmet gy harapott, mint fnykorban, m a cscsformban lv Alonso ellen ezttal sem volt ellenszer. Michael az Olasz Nagydjon gyzni tudott, a verseny utni sajttjkoztatn pedig vget vetve a pletykknak bejelentette visszavonulst. A 37 ves rekordbajnoknak plyafutsa utols versenyn, Interlagosban is volt mg eslye a nyolcadik bajnoki cm megszerzsre, de ehhez gyznie kellett volna, mikzben Alonso nem szerez pontot. A spanyol nem tette meg ezt a szvessget, msodikknt rt clba, Schumacher pedig plyafutshoz mlt, agresszv versenyzst mutatott be Brazliban, s br vb-msodikknt vonult vissza, valjban a cscson hagyta abba.
Visszavonulsa utn is a Ferrari alkalmazottja maradt, elvileg tesztpilta volt, de tl sokat nem vezette a vrsk versenyautit. Viszont a sportautk fejlesztsnl is szerepet szntak neki, s gy tnt, rkre a Ferrari-csald tagja lesz. 2009-ben, amikor Felipe Massa slyos koponyasrlst szenvedett, a Ferrari Schumachert ltette volna a helyre, de srlt nyaka (hobbijnak, a motorozsnak hdolva az v februrjban csnyn sszetrte magt) miatt erre nem kerlhetett sor. Nhny hnappal ksbb mgis a Forma-1-re kezdett kszlni, de nmi meglepetsre nem a Ferrarival, hanem korbbi fnkvel, Ros Brawnnal, akinek bajnok csapatt idkzben tvette a Mercedes. A htszeres vilgbajnok 41 vesen hromves szerzdst kttt a Mercedes GP-vel, s 2010-tl ismt a cscsra tr.
|